Planten worden plastic

Nederlandse chemici kunnen biomassa van planten omzetten naar de grondbestanddelen van plastic.

Plastic wordt vandaag gemaakt van ruwe olie en petroleum, fossiele brandstoffen. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben nu een groener alternatief gevonden. Ze gebruikten een nieuwe klasse katalysator die biomassa omzet in de basisbestanddelen van gewone plastic. Het zijn ultrakleine ijzerbolletjes die het biogas dat bij verhitting van plantenresten vrijkomt, omzet naar ethyleen en propyleen. Een gelijkaardige ijzer-katalysator is al wel in gebruik, maar de ijzer-deeltjes worden in dat proces afgebroken door koolstofafzettingen, waardoor zich een dikke brij vormt waaruit een grote hoeveelheid methaan vrijkomt.

Bij de nieuwe katalysator zijn de ijzer-partikels van elkaar gescheiden op koolstofnanovezels. Het is een veel handigere manier om plantenresten om te zetten in de grondstoffen voor plastic, cosmetica en geneesmiddelen, zonder het voor het klimaat ongunstige methaan te produceren. De onderzoekers willen de methaanproductie nog verder onderdrukken en de productie van ethyleen en propyleen opdrijven.

Het onderzoek staat in Science. (rvb)

Reacties

Zou dit geen wondere wereld zijn moest het omgekeerd kunnen?

Reageer via Facebook