Artikels in "Biotechnologie"

Nederlands onderzoeker maakt een poreus cement dat tijdelijk kaakbot kan vervangen.

Wetenschappers werken aan een oplossing voor de steeds groeiende vraag naar biefstuk zonder de aarde uit te putten. Stap 1: neem een petrischaal.

Wetenschappers trekken lessen uit problemen met Bt-gewassen.

Eos-redacteur Dieter De Cleene evalueert de twee opvallendste en vaak terugkerende beweringen over ggo's die naar aanleiding van de protestmars tegen Monsanto in diverse media werden geciteerd.

Australische wetenschappers hebben vorige week een uitgestorven kikkersoort weer heel even doen leven in het lab. Wat houdt ons nog tegen om verdwenen dier- en mensensoorten terug te brengen?

Genetisch gewijzigde maïsplanten worden ook in het veld groter dan gewone maïs, blijkt uit een eerste veldproef van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie.

Mariska van Sprundel

Belgische wetenschappers hebben het orgaan toegevoegd aan het rijtje weefsels dat uit embryonale stamcellen gekweekt kan worden.

Interview uit 2009 met huidig winnaar Nobelprijs Geneeskunde Shinya Yamanaka.

Ratten die een leven lang genetisch gemodificeerde mais eten, sterven vroeger en ontwikkelen meer tumoren dan ratten op een controledieet. Die conclusies van Franse wetenschappers worden door andere experts kritisch onthaald.

Een nieuw varkensgriepvirus wordt gemakkelijk overgedragen via de lucht en is dodelijk voor fretten, modeldieren voor griep bij de mens. Geen direct gevaar voor ons, al waarschuwen virologen voor varkens als kweekvijvers van nieuwe virussen.

Een Gentse rechter verklaarde de milieustakingsvordering waarmee Greenpeace de proef probeerde te stoppen ongegrond.

Het eiwitpantser waarmee bacteriën zich wapenen tegen de buitenwereld is voor het eerst in beeld gebracht.

Een nieuwe proeffabriek en een opleidings­centrum in Gent moeten die bio­gebaseerde economie een stap dichterbij brengen.

Microalgen zijn een veelbelovende bron van biodiesel, ten minste als er fors in de productiekosten kan worden gesnoeid. In de tussentijd worden er allerlei andere lucratieve toepassingen bedacht. Van antirimpelcrèmes en margarines tot visvoer en afvalopruimer.

Vlaamse wetenschappers hebben een methode ontwikkeld die gevaarlijke vernauwingen in de bloedvaten kan detecteren.

Ierse onderzoekers willen fosfaat etende bacteriën ‘shock-therapie’ geven om meer van het schaarse goedje te kunnen oogsten.

Vlaamse onderzoekers hebben een bacterie genetisch zo gewijzigd dat ze de slaapziekteparasiet aanvalt.

Dit was het belangrijkste wetenschappelijke nieuws in 2011.

Dat biedt mogelijkheden om gewasbeschermingsmiddelen tegen de spintmijt te ontwikkelen.

Elke vierkante centimeter van uw lichaam herbergt bacteriën. En dat is maar goed ook, want de afwezigheid ervan – bijvoorbeeld na antibiotica­kuren – zou het risico op diabetes, obesitas, darmontstekingen, allergieën en astma verhogen.

Mechanisme waarmee planten overstroming detecteren ontrafeld.

Bovendien kan de geoogste biomassa als grondstof voor energieproductie gebruikt worden.

Op het veld met genetisch gemodificeerde aardappelen in Wetteren is een aardappelplaag vastgesteld.

EOS-enquête: 7 op de 10 Vlamingen positief over het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen.