Artikels in "Chemie"

Enzymen uit schimmels moeten de productie van shampoo, parfum en andere cosmetica groener maken.

De Amerikaanse chemicus Alexander Shulgin, die ook wel de 'peetvader van xtc' wordt genoemd, is maandag op 88-jarige leeftijd overleden.

Roel van der Heijden

Sinds deze week telt het periodiek systeem 117 elementen. Hoe worden ze gemaakt en wat kunnen ze voor ons betekenen?

De grote champagnehuizen maken jaarin jaar uit dezelfde drank. Niet de beste wijn die ze kunnen maken, maar de meest consistente: champagne die altijd hetzelfde smaakt. Is het duurste dan niet het beste?

Uit een warm, vloeibaar mengsel van water en allerhande organische stoffen ontstond vier miljard jaar geleden het leven. Stukje bij beetje lukt het wetenschappers het recept van de oersoep te reconstrueren.

Voor zijn dertigste verjaardag serveert Eos u een uniek biertje, speciaal voor Eos gebrouwen door experts van de KAHO Sint-Lieven in Gent.

ANP

De Nobelprijs voor Scheikunde gaat dit jaar naar de Oostenrijker Martin Karplus, de Zuid-Afrikaan Michael Levitt en de Israëliër Arieh Warshel.

Van popcorn tot bedorven: wetenschappers lijsten tien basisgeuren op.

Extra schakelmolecule zet antibioticum onder invloed van licht aan of uit.

Zweedse wetenschappers hebben bewijs gevonden voor het bestaan van een nieuw element in de tabel van Mendeljev.

Onderzoekers van het Laboratorium voor Astrofysica van de Sterrewacht Leiden zijn erin geslaagd om water te maken onder omstandigheden zoals die in de ruimte heersen.

Wetenschappers van het CERN in Genève hebben voor het eerst het uiterst zeldzame astaat geproduceerd. Zo konden ze enkele basiseigenschappen bestuderen. In een ander experiment toonden de onderzoekers aan dat sommige atoomkernen peervormig zijn.

De Britse biochemicus James Barber bestudeert hoe de natuur twee en een half miljard jaar geleden zijn energieprobleem heeft opgelost.

Nederlandse onderzoekers hebben een kunststof ontwikkeld die een nagenoeg perfecte kopie is van natuurlijke eiwitten in levende cellen.

In de zeebodem leven draadvormige bacteriën die zich gedragen als een netwerk van elektrische kabels.

De Nobelprijs voor de Scheikunde wordt dit jaar uitgereikt aan de Amerikanen Robert Lefkowitz en Brian Kobilka.

ANP

Het gif van de giftigste slang van Afrika, de zwarte mamba, zou een belangrijke pijnstiller kunnen opleveren.

Een speciaal ontwikkelde weegschaal kan moleculen één voor één wegen. Een manier om onder meer virussen te bestuderen.

Op 8 juli springen in heel Europa mensen het water in tijdens de Big Jump. Hun eis: propere rivieren, kanalen en meren. Er zal nog heel wat (vuil) water naar zee vloeien voor het zover is, maar hier en daar gloort er hoop aan de horizon.

De elementen met atoomnummer 114 en 116 hebben officieel een naam gekregen: respectievelijk flerovium (Fl) en livermorium (Lv)

De sportende mens nadert zijn natuurlijke limieten. Maar die biologische grens hoeft geen eindpunt te zijn. De wetenschap vindt er wel iets op.

De methode zou kunnen helpen bij het verwijderen van olievlekken.

Wetenschappers bestuderen moleculaire basis van de ‘vergeling’ die oud papier treft.

Wetenschappers en kunstkenners hebben in één klap twee nieuwe schilderijen van Vincent van Gogh ontdekt.