Artikels in "Genetica"

De Belgica antarctica, het enige inheemse insect van Antarctica, heeft het kortst gekende genoom.

Na mutaties in de genen BRCA1 en BRCA2, blijkt dat ook mutaties in PALB2 en MEN1 op een verhoogd risico op borstkanker wijzen.

Tomatenplanten die in een kas worden geteeld, kunnen niet zonder nachtrust. Nochtans zijn bepaalde wilde soorten wél bestand tegen continu licht. Kruisingen kunnen hoogproductieve tomatenrassen opleveren.

Het genoom van de Afrikaanse olifant telt vijf keer zoveel geurreceptorgenen als dat van de mens.

Ruim honderd genen zijn gelinkt met schizofrenie. Ze suggereren onder meer dat ons immuunsysteem bij de aandoening betrokken is.

Het genoom van vrienden vertoont opvallende overeenkomsten.

Enkel Tibetanen weten te overleven op hoogtes tot ruim boven de 4.000 meter. Het gen dat die eigenschap mogelijk maakt, is afkomstig van de Homo denisova, zo blijkt.

Slechts enkele genen zijn verantwoordelijk voor het zichtbare onderscheid tussen twee kraaiensoorten.

Omwille van de wollen vacht heeft het dier enkele unieke genen.

Vandaag worden veel diagnoses van mentale achterstand gemist. Een volledige DNA-analyse kan soelaas brengen.

Een test op elf genen kan voorspellen of je het risico loopt op een alcoholverslaving.

Amerikaanse wetenschappers melden dat zij het DNA-alfabet (A, C, G en T) hebben uitgebreid met twee zelfgemaakte DNA-bouwblokken: X en Y.

Australische wetenschappers hebben een manier gevonden om gehoorimplantaten te gebruiken bij gentherapie die – althans bij dove cavia’s – de gehoorzenuw herstelt.

Eindelijk is het genoom ontcijferd van de tseetseevlieg, die mee verantwoordelijk is voor de dodelijke slaapziekte in West-Afrika.

Nieuwe mijlpaal in de synthetische biologie: wetenschappers plaatsen met succes een volledig kunstmatig samengesteld chromosoom in een gistcel.

Mannen met korte telomeren – wat wijst op verouderde cellen – kunnen minder goed om met stress en raken snel geagiteerd.

Eind jaren ’90 kreeg het klinisch onderzoek naar gentherapie rake klappen. Vandaag lijkt de techniek klaar voor het ziekenhuis. Uit Scientific American.

Een nieuw computermodel zou de evolutie van het griepvirus kunnen voorspellen. 45 jaar aan verzamelde gegevens helpen daarbij. Een belangrijke ontdekking, die wellicht voor betere griepvaccins kan zorgen.

Waar en wanneer hond en mens voor het eerst samenwerkten blijft tot op vandaag onduidelijk. Een duik in de geschiedenis leert ons dat de ijstijd misschien verantwoordelijk is voor die verwarring.

Chinese wetenschappers hebben voor het eerst apen genetisch gemodificeerd aan de hand van een veelbelovende methode, die toelaat om kleine stukjes DNA te knippen en te plakken.

De ‘nieuwe biologie’ maakt alweer 20 jaar de dienst uit in de genetica en de hersenwetenschap. Maar heeft zij haar beloften waargemaakt? En wie heeft er baat bij miljarden opslokkende ondernemingen als het Human Genome Project? Hilary en Steven Rose schreven er een boek over.

Mogelijke link tussen mutaties die dyslexie of dyscalculie veroorzaken, en schizofrenie en autisme.

Nieuw experiment houdt muizenzaadcellen op hun plaats.

Uit een warm, vloeibaar mengsel van water en allerhande organische stoffen ontstond vier miljard jaar geleden het leven. Stukje bij beetje lukt het wetenschappers het recept van de oersoep te reconstrueren.