Artikels in "Genetica"

Mannen met korte telomeren – wat wijst op verouderde cellen – kunnen minder goed om met stress en raken snel geagiteerd.

Eind jaren ’90 kreeg het klinisch onderzoek naar gentherapie rake klappen. Vandaag lijkt de techniek klaar voor het ziekenhuis. Uit Scientific American.

Een nieuw computermodel zou de evolutie van het griepvirus kunnen voorspellen. 45 jaar aan verzamelde gegevens helpen daarbij. Een belangrijke ontdekking, die wellicht voor betere griepvaccins kan zorgen.

Waar en wanneer hond en mens voor het eerst samenwerkten blijft tot op vandaag onduidelijk. Een duik in de geschiedenis leert ons dat de ijstijd misschien verantwoordelijk is voor die verwarring.

Chinese wetenschappers hebben voor het eerst apen genetisch gemodificeerd aan de hand van een veelbelovende methode, die toelaat om kleine stukjes DNA te knippen en te plakken.

De ‘nieuwe biologie’ maakt alweer 20 jaar de dienst uit in de genetica en de hersenwetenschap. Maar heeft zij haar beloften waargemaakt? En wie heeft er baat bij miljarden opslokkende ondernemingen als het Human Genome Project? Hilary en Steven Rose schreven er een boek over.

Mogelijke link tussen mutaties die dyslexie of dyscalculie veroorzaken, en schizofrenie en autisme.

Nieuw experiment houdt muizenzaadcellen op hun plaats.

Uit een warm, vloeibaar mengsel van water en allerhande organische stoffen ontstond vier miljard jaar geleden het leven. Stukje bij beetje lukt het wetenschappers het recept van de oersoep te reconstrueren.

Muizen met een ‘uitgekleed’ Y-chromosoom kunnen toch jongen voortbrengen.

Snellere genezing bij gapende wonden of zelfs kaalheid: de oplossing ligt misschien bij het gen Lin28a.

Wetenschappers hebben bij muizenfoetussen gezien hoe duizenden stukjes DNA het gezicht vormgeven.

De twee groepen leefden 2.000 jaar naast elkaar, met weinig bloedvermenging, blijkt uit een grootschalige DNA-studie van oude skeletten in Science.

Leuvens hoogleraar Jean-Jacques Cassiman heeft aangetoond dat het vermeende hoofd van koning Hendrik IV van Frankrijk en het bloed op de zakdoek van Lodewijk XVI niet overeenkomen met het DNA van de Bourbon-dynastie.

Gentse en Leuvense bio-ethici uiten kritiek op de toekenning van een patent op software om kenmerken van toekomstige kinderen te voorspellen.

Amerikaanse biologen hebben ontdekt hoe het komt dat de naakte molrat zijn leven lang gezond blijft.

Uit genetische onderzoek blijkt dat het dodelijke H7N9-virus van wilde vogels oversprong naar tamme eenden en daarna naar kippen en de mens.

Uit verschillende genoomanalyses blijkt dat de ziekenhuisbacterie MRSA ooit op runderen voorkwam en pas na de overstap naar de mens resistent werd.

Naakt DNA, zoals dat gewoonlijk afgebeeld wordt, bestaat eigenlijk niet in onze cellen. Want ons DNA is altijd druk bezet met eiwitten.

In het Verenigd Koninkrijk kunnen vanaf 2015 kinderen geboren worden met niet twee, maar drie genetische ouders. De fertilisatietechniek is bedoeld voor vrouwen met een zeldzame genetische aandoening. Maar ze is controversieel.

Nieuwe ivf-techniek is briljant en controversieel.

Deense wetenschappers hebben het oudste genoom ooit gesequenced. Het genetisch materiaal is 700.000 jaar oud en bewijst dat alle paardachtigen van dezelfde voorouder afstammen.

Wetenschappers hebben uit 1.000 jaar oude botten van leprapatiënten het genoom van de ziekmakende bacterie kunnen sequencen. De leprabacterie blijkt door de jaren heen nog maar weinig te zijn veranderd.

Nederlandse onderzoekers hebben in muizen en wormen genen geïdentificeerd die bepalend zijn of een organisme een hoge ouderdom bereikt.