Artikels in "Genetica"

Ouders die helemaal niet verwant zijn, krijgen kinderen die gemiddeld groter, slimmer en beter opgeleid zijn.

Chinese wetenschappers hebben gedaan wat weinig andere onderzoekers omwille van ethische bezwaren durven: menselijke embryo’s genetisch modificeren.

Na tien jaar gericht kweken dragen varkens gemiddeld twee tepels extra. Varkens zijn niet de enige dieren die naar onze goesting worden aangepast. Fijn voor onze portemonnee, maar niet altijd voor de dieren.

Peter Claes ontwikkelde een revolutionaire techniek om gezichten te ‘voorspellen’ op basis van genetisch materiaal. Eos sprak met de Leuvense ingenieur.

Een variant in het nicotine-receptorgen zorgt bij mensen die nooit gerookt hebben voor een hoger lichaamsgewicht zorgt.

Historische perkamenten hebben ons meer te vertellen dan alleen wat erop geschreven staat.

Die conclusie rolde uit de grootste studie ooit naar de link tussen DNA en seksuele oriëntatie in mannen. In hoeverre weten we nu hoe seksuele oriëntatie tot stand komt?

Chinese onderzoekers hebben achterhaald dat een mutatie van cucurbitacine-moleculen zorgde voor de swicht van bitter naar zoet.

Dertig jaar geleden ontdekte geneticus Alec Jeffreys een methode om personen van elkaar te onderscheiden op basis van hun DNA. Met deze genetische vingerafdruk is ieder mens op aarde te identificeren.

De Belgica antarctica, het enige inheemse insect van Antarctica, heeft het kortst gekende genoom.

Na mutaties in de genen BRCA1 en BRCA2, blijkt dat ook mutaties in PALB2 en MEN1 op een verhoogd risico op borstkanker wijzen.

Tomatenplanten die in een kas worden geteeld, kunnen niet zonder nachtrust. Nochtans zijn bepaalde wilde soorten wél bestand tegen continu licht. Kruisingen kunnen hoogproductieve tomatenrassen opleveren.

Het genoom van de Afrikaanse olifant telt vijf keer zoveel geurreceptorgenen als dat van de mens.

Ruim honderd genen zijn gelinkt met schizofrenie. Ze suggereren onder meer dat ons immuunsysteem bij de aandoening betrokken is.

Het genoom van vrienden vertoont opvallende overeenkomsten.

Enkel Tibetanen weten te overleven op hoogtes tot ruim boven de 4.000 meter. Het gen dat die eigenschap mogelijk maakt, is afkomstig van de Homo denisova, zo blijkt.

Slechts enkele genen zijn verantwoordelijk voor het zichtbare onderscheid tussen twee kraaiensoorten.

Omwille van de wollen vacht heeft het dier enkele unieke genen.

Vandaag worden veel diagnoses van mentale achterstand gemist. Een volledige DNA-analyse kan soelaas brengen.

Een test op elf genen kan voorspellen of je het risico loopt op een alcoholverslaving.

Amerikaanse wetenschappers melden dat zij het DNA-alfabet (A, C, G en T) hebben uitgebreid met twee zelfgemaakte DNA-bouwblokken: X en Y.

Australische wetenschappers hebben een manier gevonden om gehoorimplantaten te gebruiken bij gentherapie die – althans bij dove cavia’s – de gehoorzenuw herstelt.

Eindelijk is het genoom ontcijferd van de tseetseevlieg, die mee verantwoordelijk is voor de dodelijke slaapziekte in West-Afrika.

Nieuwe mijlpaal in de synthetische biologie: wetenschappers plaatsen met succes een volledig kunstmatig samengesteld chromosoom in een gistcel.