Artikels in "Gezondheid"

Een variant in het nicotine-receptorgen zorgt bij mensen die nooit gerookt hebben voor een hoger lichaamsgewicht zorgt.

Ultrageluid kan de ernstige pijn verlichten van kankerpatiënten met uitzaaiingen in de botten.

Bruin vetweefsel stimuleren, helpt tegen obesitas en alle ziektes die daarmee verband houden.

Een Belgisch onderzoeksteam heeft achterhaald dat het immuunsysteem van onze darmen de aanmaak van vetweefsel stimuleert. Door een bepaald eiwit op non-actief te zetten, kunnen artsen mogelijk de ontwikkeling van diabetes tegengaan.

Onze bacteriële darmflora biedt een natuurlijke bescherming tegen malaria. Dat hebben Portugese wetenschappers ontdekt bij muizen.

Royalactine in koninginnegelei verlengt niet alleen het leven van bijenkoninginnen, maar ook van rondwormen.

Wetenschappers en beleidsmakers dromen steeds vaker hardop van een aidsvrije generatie. Ze zetten daarvoor onder meer in op mannelijke besnijdenis.

Hoe verspreidt een infectieziekte zoals ebola zich in een populatie? Philippe Beutels en Niel Hens maken wiskundige modellen van infectieziekten en helpen op die manier de bevoegde instanties de juiste inschattingen te maken.

ANP

Een experimenteel vaccin tegen ebola dat in de Verenigde Staten bij twintig gezonde vrijwilligers is toegediend, heeft bij niemand voor bijwerkingen gezorgd. Ook is bij alle testpersonen een reactie van het immuunsysteem opgetreden.

In de strijd tegen ebola is het van cruciaal belang dat hulpverleners rekening houden met de socioculturele gewoontes van de plaatselijke bevolking.

Nieuwe medicijncombinatie doodt niet alleen de malariaparasiet, maar ook de malariamug.

Het microbioom van de moeder speelt een rol bij de ontwikkeling van de bloedbreinbarrière van de foetus. Dat is althans zo bij muizen.

ANP

Hoewel de luchtvervuiling in Europa langzaam afneemt, zijn in 2011 nog altijd zo'n 400.000 mensen voortijdig gestorven door vooral fijnstof en ozon.

Op 11 december reikt Eos de Eos Pipet uit, een bekroning voor de jonge wetenschapper die de opmerkelijkste wetenschappelijke prestatie van het voorbije jaar leverde. Maak kennis met de vijf laureaten en stem voor uw favoriet.

Wetenschappers zijn al lang op zoek naar stoffen waarmee we niet alleen langer leven, maar ook langer gezond blijven. Wouter De Haes van de KU Leuven onderzoekt of metformine, wereldwijd het meest gebruikte antidiabetesmedicijn, zo’n stof zou kunnen zijn.

Het eiwit FMRP – bekend als oorzaak van het fragiele-X-syndroom – speelt ook een belangrijke rol in autisme gerelateerd gedrag.

Onze darmbacteriën zetten rood vlees om in een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Wie als baby antibiotica slikt, wordt vaker een dikke kleuter.

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) springt in haar campagnes creatief om met de wetenschap, schrijft Eos-redacteur Dieter De Cleene vandaag in De Standaard.

Vrouwen die meer melk drinken, verlagen hun risico op botbreuken niet. Integendeel zelfs.

Nieuwe stents of kunstheupen zijn vaak niet beter – en soms zelfs slechter – dan wat vandaag op de markt is. Dat komt omdat de Europese regels (te) laks zijn.

Het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen gaat een internationaal onderzoek leiden naar een remedie tegen ebola op basis van antistoffen in het bloed van ebola-overlevenden.

Een nieuwe techniek laat toe ebola in wilde dieren beter te bestuderen.

Mannen die het Y-chromosoom uit hun bloedcellen verliezen, lijden vaker aan kanker en sterven vroeger dan gemiddeld.