Artikels in "Gezondheid"

Omwille van paasmaandag zullen al onze abonnees uitzonderlijk één dag later Eos ontvangen in de brievenbus.

Alvast onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.

Britse wetenschappers identificeren de 'antenne' waarmee eicel en zaadcel elkaar herkennen.

Ebola blijft opduiken en slachtoffers maken in Afrika. Een geneesmiddel is er niet. Een vaccin evenmin. Gebeurt er nog iets aan het wetenschappelijk front om het virus in de kiem te smoren?

De griepremmer oseltamivir (merknaam Tamiflu) beschermt niet tegen ernstige complicaties van de griep, zoals longontsteking, en remt de verspreiding van het griepvirus niet af.

Een parasiet die aan de basis ligt van een levensbedreigende diarreeziekte eet van levende darmcellen, maar verliest zijn interesse wanneer de cellen sterven.

Het is al in een vroeg stadium mogelijk te bepalen welke astmapatiëntjes ondanks medicatie een groter risico lopen op ernstige klachten.

Bij leeftijdsgebonden maculadegeneratie kan de groei van bloedvaten onder het netvlies eenvoudig worden geremd.

Antirookmaatregelen hebben een positief effect op de gezondheid van kinderen: minder vroeggeboortes en minder astma-aanvallen.

Groenten uit tuinen bij de snelweg of naast het spoor kunnen zware metalen bevatten. In de stad blijkt lood een boosdoener te zijn.

Bekende schilders brachten de samenstelling van de atmosfeer van hun tijd in beeld.

De drukverdeling onder Afrikaanse voeten komt overeen met de steun die een steunzool geeft.

Een gebrekkige energieproductie in cellen kan tot de ziekte van Parkinson leiden, ontdekten Vlaamse wetenschappers.

Onze neus kan een triljard geuren onderscheiden en is daarmee fijner afgesteld dan ons gehoor en ons gezicht.

Het eiwit REST voorkomt het afsterven van hersencellen en de ontwikkeling van alzheimer.

Tabaksrook wakkert bij kinderen allergische reacties aan, zoals eczeem en loopneus. Dat blijkt uit een omvangrijke overzichtsstudie.

Een slim label of ‘smart tag’ op voedingsverpakkingen vertelt, door middel van kleuren, of de inhoud bedorven is.

Eind jaren ’90 kreeg het klinisch onderzoek naar gentherapie rake klappen. Vandaag lijkt de techniek klaar voor het ziekenhuis. Uit Scientific American.

Een bloedtest kan met ruim 90 procent nauwkeurigheid voorspellen of een gezonde persoon binnen de drie jaar de ziekte van Alzheimer krijgt of niet.

Bewoners net buiten de no-gozone rond de nucleaire site van Fukushima hebben na de kernramp niet méér straling ondergaan dan normaal.

De ijzerverdeling in het lichaam lijkt een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Een nieuw computermodel zou de evolutie van het griepvirus kunnen voorspellen. 45 jaar aan verzamelde gegevens helpen daarbij. Een belangrijke ontdekking, die wellicht voor betere griepvaccins kan zorgen.

Mogelijk verstoort paracetamol de hersenontwikkeling van de foetus.

Blinde muisjes kunnen weer zien na een injectie in de ogen met een nieuw ontwikkelde chemische stof.

Patiënten met astma en COPD lopen een verhoogd risico op hartritmestoornissen, een versnelde hartslag en een hartstilstand, blijkt uit Nederlands onderzoek.