Artikels in "Historisch"

Op donderdag 28 augustus 1845 rolde het eerste nummer van Scientific American van de persen. Wat was destijds het coververhaal?

Hoe goed hebt u het wetenschapsnieuws de voorbije zeven dagen gevolgd? Test uw kennis met de korte wekelijkse Eos Actuaquiz!

De Britse archeoloog Nicolas Reeves vermoedt dat hij eindelijk de laatste rustplaats van de legendarische Egyptische vorstin ontdekt heeft.

Precies honderd jaar geleden stierf Henry Moseley aan het front. De beloftevolle wetenschapper had de wetenschap nog grote bijdragen kunnen leveren.

Duim naar boven of naar beneden: het handgebaar lijkt via het Facebook-icoontje helemaal verankerd in deze tijd. Dat ‘duimen’ zou een erfenis van de gladiatorenspelen kunnen zijn.

Wetenschappers onderzoeken oudste sporen van voortplanting bij meercellige organismen.

Dat mensen in de 14de eeuw zo massaal overleden, is misschien meer te wijten aan de gebrekkige algemene gezondheid dan aan de dodelijkheid van de pestbacterie.

De zuurtegraad in de maag van de mens leunt dicht aan bij die van aaseters.

De tanden waren, met dank aan diepe inkepingen zoals bij een zaag, een ideaal instrument om vlees af te scheuren en botten te kauwen.

Het einde van de dinosaurussen gaf heel wat nieuwe soorten de kans om de macht over te nemen. Verrassend genoeg waren het vooral de vissen die profiteerden van de nieuwe situatie op aarde.

Snel opeenvolgende warme periodes speelden een grotere rol in het uitsterven van grote zoogdieren in het laat pleistoceen dan de mens.

Niet alleen mensen uit Eurazië zijn de voorvaders van de Latijns-Amerikaanse bevolking, maar ook die uit Australië.

De voorbije miljoenen jaren zijn de handen van de chimpansee meer geëvolueerd dan die van de mens.

Het begon bijna twee eeuwen geleden als initiatief van de burgerij, om het werkverzuim van arbeiders in te dammen: voortaan één centraal stadsfeest per jaar in plaats van talloze wijkkermissen.

Rwandese atleten die in het begin van de 20ste eeuw tijdens lokale ceremonieën hun kunnen lieten zien, hadden moeiteloos de wereldtop in het Olympische hoogspringen bereikt.

Een analyse van een 40.000 jaar oud kaakbeen heeft aangetoond dat deze vroege, Europese homo sapiens tot 11 procent DNA deelde met neanderthalers.

Deze week is het exact tweehonderd jaar geleden dat Napoleon Bonaparte finaal werd verslagen in Waterloo. Al staat hij vandaag bekend als een legendarisch krijgsheer, toch maakte hij doorheen zijn militaire carrière een aantal cruciale fouten.

De genoomanalyse van ruim honderd mensen uit de bronstijd werpt nieuw licht op onze kennis over onze verre voorouders in Europa.

Op 4 juni ontdekten John Jagt, conservator paleontologie van het Natuurhistorisch Museum Maastricht, en zijn team de schedel van mosasaurus Lars. Eos was erbij.

Britse archeologen ontdekten tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk een goudroute uit de vroege bronstijd (2.500 voor Christus) .

Twee jaar na zijn overwinning bij Waterloo onthulde de Engelse hertof Wellington een standbeeld van een naakte Napoleon. Kinky? Of een waardig eerbetoon aan zijn grootste tegenstander?

Britse archeologen hebben 92 skeletten opgegraven bij een voormalig klooster. Ze vonden onder meer het skelet van een non met het gezicht naar beneden, een praktijk die bij zondaars werd toegepast.

In de abdij van Stavelot, provincie Luik, hebben onderzoekers een Merovingische sarcofaag uit de 7de eeuw ontdekt. In de sarcofaag troffen ze resten aan van een menselijk skelet.

In 1878 stuitten kompels in een Waalse mijnschacht op een enorme hoeveelheid iguanodonbeenderen.