Artikels in "Natuur en Milieu"

Trekvogels verlaten hun broedgebied ruim 24 uur voor een tornado toeslaat.

Een overzicht van de gebeurtenissen en realisaties die het wetenschapsnieuws van 2014 kleurden?

De diversiteit aan vogels is in de 10 à 15 miljoen jaar na het uitsterven van de meeste dinosauriërs 66 miljoen jaar geleden spectaculair toegenomen. Dat is één van de conclusies van een grootschalig genoomonderzoek bij vogels.

Biologe Sara Vicca van de Universiteit Antwerpen wint de Eos Pipet 2014 voor haar onderzoek naar de koolstofopslag in bossen. Jelle Hofman kreeg de publieksprijs voor zijn citizen science project "Airbezen".

Er drijven naar schatting 5,25 biljoen plasticdeeltjes in de oceanen.

Wetenschappers ontrafelen hoe de sidderaal zijn prooi vindt en vangt.

De zeeën in het westen van Antarctica worden warmer. Daardoor smelten gletsjers sneller, met mogelijk een ernstige zeespiegelstijging tot gevolg.

Chinese onderzoekers hebben achterhaald dat een mutatie van cucurbitacine-moleculen zorgde voor de swicht van bitter naar zoet.

Dieren verdedigen zich met de hulp van bacteriegenen tegen ziekteverwekkers.

ANP

De achteruitgang van bepaalde bijensoorten hangt rechtstreeks samen met de achteruitgang van de bloemen waar ze hun voedsel vandaan halen.

Fossielen van een 54,5 miljoen jaar oude voorouder van paarden, neushoorns en tapirs suggereren dat de onevenhoevigen in India ontstonden, toen het nog een eiland was en langzaam richting het huidige Azië dreef.

Muizen zijn geen mensen, maar genetisch lijken we op elkaar. Nieuw grootschalig onderzoekt belicht gelijkenissen en verschillen met ons favoriete proefdier.

Op 11 december reikt Eos de Eos Pipet uit, een bekroning voor de jonge wetenschapper die de opmerkelijkste wetenschappelijke prestatie van het voorbije jaar leverde. Maak kennis met de vijf laureaten en stem voor uw favoriet.

In de lente van 2014 plaatsten meer dan duizend Antwerpenaars een aardbeiplantje op hun vensterbank. Jelle Hofman maakte op basis van de hoeveelheid fijn stof in en op de blaadjes een gedetailleerde kaart van de Antwerpse luchtkwaliteit.

Geurstoffen spelen een cruciale rol in de communicatie tussen sociale insecten. Annette Van Oystaeyen onderzoekt welke stoffen belangrijk zijn, en wat ze precies doen.

Miljarden tonnen koolstof circuleren tussen de atmosfeer, planten, oceanen en de bodem. Sara Vicca probeert de rekening te doen kloppen.

Michel Robles

De 20-jarige Nederlandse student Boyan Slat ontving deze week de VN-milieuprijs voor zijn project The Ocean Cleanup. Eos sprak met de jongste winnaar ooit.

ANP

Wanneer is sprake van vogelgriep of vogelpest en hoe verspreidt het virus zich?

Om hun kroost tegen jaloerse mannetjes te beschermen, paren sommige vrouwtjes met verschillende partners. Niet de mannetjes strijden in dat scenario om het vaderschap, maar hun zaadcellen. Dat heeft bijzondere gevolgen.

Uit Australisch onderzoek blijkt dat we door bomen te verwijderen uit moerassige gebieden, mogelijk nieuwe moerassen creëren. Dat kan gunstig zijn voor de globale watervoorraad.

Een enkele geurcomponent in bloed zorgt ervoor dat roofdieren door het goedje worden aangetrokken.

Geen dierengroep zo groot als die van de insecten: miljoenen soorten kruipen, vliegen, zwemmen en kriebelen over deze planeet.

Onderzoek van de Université de Liège wijst uit dat er de laatste jaren opnieuw veel waterstofchloride (HCl) zit in de atmosfeer boven het noordelijk halfrond. Die stof lag indertijd aan de basis van het gat in de ozonlaag.

De vogelpopulaties in Europa zijn er de voorbije dertig jaar fors op achteruit gegaan.