Artikels in "Natuur en Milieu"

De vogel vloog maar liefst zestig uur aan een stuk over de Groenlandse ijskap en de oostkust van IJsland naar de Waddenzee.

De platentektoniek zorgt ervoor dat werelddelen met elkaar samensmelten of elkaar loslaten. Wetenschappers begrijpen nu ietsje beter hoe die ‘continentendans’ precies werkt.

Eendjes maken al een onderscheid tussen ‘verschillend’ en ‘hetzelfde’.

Hoewel dendrologen al drie eeuwen lang de bomen in het grootste regenwoud op aarde in kaart brengen, is hun werk nog maar voor de helft klaar.

De evolutie van zoogdieren wordt in grote mate gedreven door virussen. Dat melden biologen van de Universiteit van Stanford in eLife.

Zwaar bewerkte landbouwgrond laat zich niet makkelijk omtoveren tot waardevol natuurgebied. Gelukkig is er een snelle gezondheidskuur: de bodemtransplantatie.

Ook zonder zonnebrandolie komen planten de zomer veilig door. Dat komt door een ingebouwde bescherming tegen de schadelijke UV-B-straling.

De EK-finale van zondagavond werd niet alleen door de voetballers op het veld gekleurd. Een mot die op de neus van Cristiano Ronaldo kwam zitten, genoot minstens evenveel aandacht.

Voor de eerste gewervelde landdieren was een staart uiterst handig om hogerop te komen in het leven.

Blauwwieren kunnen worden uitgerust met een enzym waardoor ze naast gewoon licht ook de langste golflengten van het visuele spectrum vangen. Als hetzelfde lukt bij planten kan hun groeiproces een serieuze boost krijgen.

Dat besluiten Amerikaanse wetenschappers uit een reconstructie van de toenmalige temperatuur van de Zuidelijke Oceaan.

Nederlandse wetenschappers ontdekken vetklier in de kop van de zwaardvis.

Leven we op een steeds groenere aarde door de toegenomen concentraties koolstofdioxide?

Dat danken we aan wereldwijde inspanningen om de productie van drijfgassen te verminderen.

Door handig gebruik te maken van de juiste luchtstromen, kunnen fregatvogels wekenlang boven de oceaan blijven vliegen.

Dat stelde gedragsecologe Jenny Delaet (UGent) vast op basis van observaties van nestkasten in een controlebos en de steden Gent, Sint-Niklaas en Dendermonde.

Planten kunnen risico’s inschatten op een vergelijkbare manier als mensen en dieren dat doen.

Nog zeker tot half juli moeten we geen zomerweer verwachten. Waarom toch? We vroegen het aan onze weerman Tom Elegeert.

We reizen meer, verder en vaker met het vliegtuig. Het is een utopie om die reishonger te verzoenen met een doeltreffend klimaatbeleid.

Enkele dagen geleden is een zogenaamde "Spaanse Pluim" op de Europese weerkaarten verschenen. En dat voorspelt extreem onweer.

Een nieuwe techniek maakt het massaal doden van haantjes overbodig.

Rook van houtovens en barbecues is een belangrijke, maar weinig in het oogspringende oorzaak van luchtvervuiling.

Soms kan je de regen ruiken. Hoe komt dat?

Mannetjes die de zorg voor hun wijfje en kroost serieus nemen, kunnen rekenen op een verhoogde vruchtbaarheid van hun partner.