Artikels in "Natuur en Milieu"

Een andere omgeving drijft organismen tot andere karakteristieke kenmerken. Deze evolutie uit zich na generaties genetisch.

Zo’n 485 tot 420 miljoen jaar geleden stierf ongeveer 85 procent van de ongewervelde zeedieren uit. In misvormd fossiel plankton vonden onderzoekers hoge concentraties zware metalen.

Dan liepen er ook hier olifanten en neushoorns rond.

Hoe goed hebt u het wetenschapsnieuws de voorbije zeven dagen gevolgd? Test uw kennis met de korte wekelijkse Eos Actuaquiz!

De mens is gewoon een van de vele roofdiersoorten op aarde, maar onze drang om veel en vooral fitte, volwassen dieren te doden, is uniek en rampzalig voor andere voedselketens.

De mens is verantwoordelijk voor de verspreiding van meer dan 13.000 plantensoorten wereldwijd.

In oktober racet het Leuvense Punch Powertrain Solar team van Darwin naar Adelaide. Onze weerman Tom Elegeert (KMI) zal de studenten bijstaan met specifieke en gedetailleerde weerberichten.

Endemische soorten op de Kinabalu-berg in Borneo zijn relatief jong – 6 miljoen jaar – en bovendien erg gevoelig voor de klimaatopwarming.

Lijden onverdoofd geslachte dieren meer of minder?

Wetenschappers onderzoeken oudste sporen van voortplanting bij meercellige organismen.

Wormen spelen een cruciale rol in de bodemcyclus, doordat ze plantenafval verwerken. Giftige stoffen van planten deren hen niet, dankzij speciale stoffen in hun darmen, zo blijkt.

Bijen geven hun nageslacht een natuurlijke bescherming tegen ziekteverwekkers mee. Amerikaanse onderzoekers hebben ontrafeld hoe ze dat precies doen.

De economie globaliseert, de natuur volgt. Steeds meer uitheemse dieren en planten verhuizen naar onze streken en daar zitten ook giftige exemplaren bij. Een gevaar voor de volksgezondheid, of loopt het allemaal zo’n vaart niet?

Plankton stoot kleine deeltjes uit, die in de zomer het aantal druppels in de wolken boven de meest zuidelijke oceaan verdubbelen. Daardoor ontstaan heldere wolken die meer zonlicht terugkaatsen en zorgen voor verkoeling.

IJsberen zijn fysiek niet opgewassen tegen het inkrimpende zomerijs op de Noordpool. Met die conclusie weerleggen Amerikaanse biologen eerdere studies.

De voorbije miljoenen jaren zijn de handen van de chimpansee meer geëvolueerd dan die van de mens.

Mogelijk krijgen vliegtuigen op sommige populaire vliegroutes vaker met tegenwind te kampen, waardoor de toestellen meer brandstof verbruiken.

Bij rusthuisbewoners, vleeskippen en varkens komen grotendeels dezelfde resistente bacteriën voor. Dat blijkt uit onderzoek van Karel Jacobs (Universiteit Gent).

Terwijl het in het binnenland op zomerse dagen soms puffen is door tropische temperaturen, kan men aan zee vaak aangename verkoeling vinden, dankzij een zeebries. Hoe ontstaat zo'n zeebries?

Dat komt in de oceanen terecht, luidt het gevoelsmatige antwoord. Maar dat geldt voor slechts een kwart van de neerslag. Wat gebeurt er met de rest?

Europa heeft dit jaar al vroeg te kampen met een hittegolf. In België was de nacht van 3 op 4 juli de warmste nacht sinds het begin van de metingen. Van Londen tot Córdoba was het bakken. Maar waarom?

Een onderzoek laat zien dat waterkrachtcentrales verre van milieuvriendelijk zijn; ze zijn funest voor de biodiversiteit.

Een internationale jury bekroonde Gustaaf Van Tendeloo, Luc Van Gool, Peter Vandenabeele, Greet Van den Berghe en Marc Leman met een bedrag van 100.000 euro voor hun onderzoekscarrière.

De klimaatverandering kan er in de toekomst voor zorgen dat muggen die gele koorts, dengue en chikungunya veroorzaken, nieuwe regio’s veroveren.