Artikels in "Onderzoek"

Dat komt in de oceanen terecht, luidt het gevoelsmatige antwoord. Maar dat geldt voor slechts een kwart van de neerslag. Wat gebeurt er met de rest?

Wetenschappers zijn erin geslaagd om een veel voorkomende darmbacterie nieuwe eigenschappen te geven en in de darm van een muis te herintroduceren.

De vierkante staarten van zeepaardjes grijpen beter en zijn beter bestand tegen grote krachten dan de ronde staarten van de meeste andere dieren.

Ouders die helemaal niet verwant zijn, krijgen kinderen die gemiddeld groter, slimmer en beter opgeleid zijn.

Een internationale jury bekroonde Gustaaf Van Tendeloo, Luc Van Gool, Peter Vandenabeele, Greet Van den Berghe en Marc Leman met een bedrag van 100.000 euro voor hun onderzoekscarrière.

Wiskundigen Paul Levrie en Rudi Penne dagen ons uit om enkele wiskundige breinbrekers te kraken. Vind jij het correcte antwoord?

Hoe goed hebt u het wetenschapsnieuws de voorbije zeven dagen gevolgd? Test uw kennis met de korte wekelijkse Eos Actuaquiz!

KU Leuven-onderzoekers toveren afvalstoffen uit de hout- en papierindustrie om tot nieuwe bouwstoffen.

De Large Hadron Collider in Genève is opnieuw actief. Doorheen de beroemde, 27 kilometer lange deeltjesversneller vliegen weer protonen aan bijna de lichtsnelheid.

Afgelopen weekend overleed de beroemde wiskundige John Nash (86). Enkele jaren geleden ontving hij een eredoctoraat van de UAntwerpen, en Eos was daarbij.

Spinnen besproeien met water dat grafeen bevat, is genoeg om hun web sterker te maken.

Gisteren waren deze wolken te zien. Heeft u zich ooit afgevraagd hoe ze ontstaan? Onze weerman Tom Elegeert legt het uit.

De Buienradar. Wie gebruikt de populaire online weervoorspeller niet bij het plannen van een fietstochtje, barbecue of een uitje naar zee. Hoe betrouwbaar zijn de weersvoorspellingen?

Dat hiphop anno 1991 de allergrootste kentering inluidde, en The Beatles en The Rolling Stones toch niet zo revolutionair waren als gedacht.

Onder een grote, droge vallei op Antarctica zit een grote hoeveelheid microbieel zout water verscholen. Dat blijkt uit elektromagnetisch helikopteronderzoek.

De beruchte supervulkaan onder het Amerikaanse Yellowstone-park wordt ‘gevoed’ door een enorm magmareservoir, dertig kilometer onder de grond.

Chinese wetenschappers hebben gedaan wat weinig andere onderzoekers omwille van ethische bezwaren durven: menselijke embryo’s genetisch modificeren.

De meeste wetenschappers zijn het erover eens dat de theorie een van de meest geniale en elegante beschrijvingen is die de natuurkunde ooit heeft gekend.

Ook in wetenschapsland slaan ze vandaag enkele aprilvissen aan de haak. De leukste op een rij.

Meisjes en jongens starten in gelijke aantallen, maar bij zwangerschap van een meisje is het risico op een miskraam groter.

Wetenschappers hebben een manier ontdekt om, met behulp van een virus dat voorkomt op tabaksbladeren, water tot drie keer sneller te koken.

De Abelprijs, de 'Nobelprijs' voor de wiskunde, gaat dit jaar naar de Amerikaanse wiskundige John Nash Jr. en de Canadees Louis Nirenberg.

Dankzij inktvissen kunnen soldaten ook onzichtbaar worden voor infraroodcamera’s.

Arnout Jaspers

De getalsmatige grens voor wat ‘significant’ is, vormt maar al te vaak het alibi om ondermaats onderzoek te rechtvaardigen. En juist zulke studies pikken de media gretig op.