Artikels in "Onderzoek"

Om weer helemaal mee te zijn met het recente wetenschapsnieuws lijsten we voor u de meest gelezen websitestukken van deze zomer op.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hebben negatieve onderzoeksresultaten net zoveel kans op publicatie als positieve.

Dertig jaar geleden ontdekte geneticus Alec Jeffreys een methode om personen van elkaar te onderscheiden op basis van hun DNA. Met deze genetische vingerafdruk is ieder mens op aarde te identificeren.

IBM heeft hersencircuits op een chip nagebouwd. De chip probeert informatie te verwerken zoals dieren dat doen.

Bacteriën kunnen helpen om olie van binnenuit af te breken.

Tomatenplanten die in een kas worden geteeld, kunnen niet zonder nachtrust. Nochtans zijn bepaalde wilde soorten wél bestand tegen continu licht. Kruisingen kunnen hoogproductieve tomatenrassen opleveren.

Honingsoorten bestaan in 96 aroma’s. Naast banaan, kers en eucalyptus heb je ook meer exotische smaaktinten zoals tabak, paddestoel en zelfs kattenpis.

Door bij een dode muis een detergent in te spuiten, hebben Amerikaanse onderzoekers het volledige lichaam doorzichtig gemaakt.

In Canadese mijnen is drie kilometer diep miljarden jaren oud water gevonden. De levenskrachtigheid ervan maakt buitenaards leven een stuk waarschijnlijker.

Het mineraal zirkoon, dat aanwezig is in stollingsgesteente, kan informatie bevatten over toekomstige vulkaanuitbarstingen.

Met hun experiment hopen wetenschappers te ontdekken hoe materie zich gedraagt in het binnenste van reuzenplaneten.

Het genoom van vrienden vertoont opvallende overeenkomsten.

Enkel Tibetanen weten te overleven op hoogtes tot ruim boven de 4.000 meter. Het gen dat die eigenschap mogelijk maakt, is afkomstig van de Homo denisova, zo blijkt.

Annemieke van Roekel

Een daarvoor uitgerust schip ligt in Spanje op die operatie te wachten.

Enzymen uit schimmels moeten de productie van shampoo, parfum en andere cosmetica groener maken.

Omwille van de wollen vacht heeft het dier enkele unieke genen.

Voor het eerst zijn natuurkundigen erin geslaagd om de elektrische lading van een antiwaterstofatoom te bepalen.

Leonardo da Vinci’s Turijn-portret is op sterven na dood. Om het werk te redden, gingen chemici na onder welke omstandigheden het kunstwerk het snelst vergeelt.

De Amerikaanse chemicus Alexander Shulgin, die ook wel de 'peetvader van xtc' wordt genoemd, is maandag op 88-jarige leeftijd overleden.

Normaal ontstaan aardbevingen doordat aardplaten dieper in de aarde zakken, maar in 2010 in Haïti gebeurde wat anders.

Een test op elf genen kan voorspellen of je het risico loopt op een alcoholverslaving.

Onderzoeksschip Belgica bestaat 30 jaar. Maar de schuit is aan vervanging toe, en daarom ligt het ontwerp voor een opvolger nu al klaar.

Amerikaanse wetenschappers melden dat zij het DNA-alfabet (A, C, G en T) hebben uitgebreid met twee zelfgemaakte DNA-bouwblokken: X en Y.

Australische wetenschappers hebben een manier gevonden om gehoorimplantaten te gebruiken bij gentherapie die – althans bij dove cavia’s – de gehoorzenuw herstelt.