Artikels in "Onderzoek"

Het mineraal zirkoon, dat aanwezig is in stollingsgesteente, kan informatie bevatten over toekomstige vulkaanuitbarstingen.

Met hun experiment hopen wetenschappers te ontdekken hoe materie zich gedraagt in het binnenste van reuzenplaneten.

Het genoom van vrienden vertoont opvallende overeenkomsten.

Enkel Tibetanen weten te overleven op hoogtes tot ruim boven de 4.000 meter. Het gen dat die eigenschap mogelijk maakt, is afkomstig van de Homo denisova, zo blijkt.

Annemieke van Roekel

Een daarvoor uitgerust schip ligt in Spanje op die operatie te wachten.

Enzymen uit schimmels moeten de productie van shampoo, parfum en andere cosmetica groener maken.

Omwille van de wollen vacht heeft het dier enkele unieke genen.

Voor het eerst zijn natuurkundigen erin geslaagd om de elektrische lading van een antiwaterstofatoom te bepalen.

Leonardo da Vinci’s Turijn-portret is op sterven na dood. Om het werk te redden, gingen chemici na onder welke omstandigheden het kunstwerk het snelst vergeelt.

De Amerikaanse chemicus Alexander Shulgin, die ook wel de 'peetvader van xtc' wordt genoemd, is maandag op 88-jarige leeftijd overleden.

Normaal ontstaan aardbevingen doordat aardplaten dieper in de aarde zakken, maar in 2010 in Haïti gebeurde wat anders.

Een test op elf genen kan voorspellen of je het risico loopt op een alcoholverslaving.

Onderzoeksschip Belgica bestaat 30 jaar. Maar de schuit is aan vervanging toe, en daarom ligt het ontwerp voor een opvolger nu al klaar.

Amerikaanse wetenschappers melden dat zij het DNA-alfabet (A, C, G en T) hebben uitgebreid met twee zelfgemaakte DNA-bouwblokken: X en Y.

Australische wetenschappers hebben een manier gevonden om gehoorimplantaten te gebruiken bij gentherapie die – althans bij dove cavia’s – de gehoorzenuw herstelt.

Roel van der Heijden

Sinds deze week telt het periodiek systeem 117 elementen. Hoe worden ze gemaakt en wat kunnen ze voor ons betekenen?

Muizen en ratten in het lab krijgen stress door de aanwezigheid van mannen. Dat vertekent de resultaten van onderzoeken.

Zwitserse onderzoekers stellen voor om dure olijfolie te labelen met synthetisch DNA.

’s Werelds eerste wolkenkrabber met windturbines had 14 procent meer energie kunnen opwekken. De gebouwenontwerpers hadden het Bahrain World Trade Center alleen een halve slag moeten draaien.

Eindelijk is het genoom ontcijferd van de tseetseevlieg, die mee verantwoordelijk is voor de dodelijke slaapziekte in West-Afrika.

Jonas De Vylder

Bij de verkiezingen van 25 mei kiezen de Belgen voor de Kamer, maar niet meer voor de Senaat. Gevolg: extra winst voor de grote partijen en verlies voor de kleintjes. Dat blijkt uit een wiskundige simulatie in Eos.

Nieuwe mijlpaal in de synthetische biologie: wetenschappers plaatsen met succes een volledig kunstmatig samengesteld chromosoom in een gistcel.

MRI, PET, SPECT. Met medische scanners worden levens gered. Achter die krachtige toestellen zit even krachtige en complexe wiskunde. Harrison Barrett leverde sinds begin jaren zeventig het fundamentele denkwerk voor de radiologie.

Mannen met korte telomeren – wat wijst op verouderde cellen – kunnen minder goed om met stress en raken snel geagiteerd.