Artikels in "Onderzoek"

Na nieuw onderzoek kennen we de ultieme limiet van onze ogen. Eén enkel foton is voldoende om ons netvlies te stimuleren.

In grafeen – zeg maar ‘kippengaas’ van één atoom dik dat volledig uit koolstofatomen is opgebouwd – kan met de hulp van staafvormige bacteriën een keurig rimpelpatroon worden aangebracht.

Wetenschappers hebben een methode ontwikkeld waarmee ze naar atoomexplosies in het verleden kunnen kijken.

Aan de festivaltoog is de bedieningsvolgorde chaotisch en willekeurig. Gents onderzoek wijst uit dat die willekeur de festivalganger in sommige gevallen gewoon sneller aan bier helpt.

De recent ontdekte chemische elementen 113, 115, 117 en 118 kregen een naam.

Een extra, mechanische informatielaag maakt het verschil.

Leuvense onderzoekers ontwikkelden een  manier om snel te kunnen controleren of de kwaliteit van chocolade voldoende is.

In de Verenigde Staten komt een champignon op de markt die na genbewerking met crispr-cas niet meer bruin verkleurt.

Dat blijkt uit een enquête van Eos en de Jonge Academie bij 400 wetenschappers.

Kwantumonderzoekers hebben vooruitgang geboekt door gamers spelletjes te laten spelen.

De technologie moet op termijn helpen bij de behandeling van onvruchtbaarheid.

Eos Pipet-laureaat Maarten Larmuseau ontdekte dat elke generatie zo’n 1 à 2 procent onechte kinderen telt.

Wiskundefans mogen dit jaar naast pi-dag, op 14/03, nog een feestdag vieren: vierkantswortel-dag, op 04/04/16.

Amerikaanse fysici testen een nieuw systeem uit om radioactieve bommen makkelijk te herkennen. Ze doen dat door middel van een stel goedkope lasers.

Iedereen die in de stad Antwerpen woont, kan zich inschrijven om tijdens de maand mei twee sensoren aan het slaapkamerraam te hangen die luchtvervuiling meten. Dat moet een kaart van de luchtkwaliteit opleveren met gegevens van duizend goed geselecteerde straten.

De synthetische biologie en haar peetvader, Craig Venter, hebben voor een nieuw exploot gezorgd.

Eos zocht uit wat er achter de namen van de nepuniversiteiten en hun vestigingsadressen schuilgaat.

Japanse wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die plastic kan eten.

Als we de opwarming van het klimaat willen beperken tot twee graden Celsius, mogen we nog 590 tot 1240 miljard ton CO2 uitstoten. Dat is een pak minder dan huidige schattingen.

België en Nederland vervuilen minder dan China en India, maar die landen vervuilen wel hoofdzakelijk om onze consumptiegoederen te produceren.

Bob Ursem, wetenschapper aan de TU Delft, beschuldigt de gelauwerde ontwerper Daan Roosegaarde ervan te pronken met andermans veren. Zijn veren onder andere. Eos sprak onlangs met de bedenker van de technologie achter Roosegaarde's Smog Free Tower.

Bacteriën in de maag van muggen die met het zika-virus zijn besmet, kunnen dienen als een Trojaans paard om de insectenpopulatie in toom te houden.

Gustaaf Van Tendeloo onderzoekt het aller-allerkleinste, atomen, maar verliest nooit het grotere plaatje uit het oog: een duurzame economie. Een internationale jury bekroont zijn onderzoek met een FWO- Excellentieprijs.

Hoe meer van deze detectoren in bedrijf zijn, des te gemakkelijker wordt het om de herkomst van waargenomen zwaartekrachtsgolven vast te stellen.