Artikels in "Ruimte"

Een groot deel van het water in ons zonnestelsel is afkomstig van ijs dat vóór de geboorte van de zon is ontstaan.

De satelliet is in een baan rond de planeet gebracht en moet daar de dampkring van Mars bestuderen.

Nauwkeurige metingen aan de verdeling van stof in ons eigen melkwegstelsel lijken af te rekenen met de resultaten van de BICEP2-telescoop op de Zuidpool, die eerder dit jaar werden gepresenteerd.

Een team van de University of Hertfordshire, onder leiding van de Belgische astronoom Geert Barentsen, heeft een nieuwe catalogus samengesteld van het noordelijke deel van onze Melkweg.

ANP

De Europese verkenner Rosetta stuurt in november zijn lander Philae naar de 'de kop' van de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko.

Amerikaanse astronomen zoeken naar planeten buiten ons zonnestelsel die in de 'Venus-zone' liggen: het gebied rond een ster waarbinnen een ogenschijnlijk ‘aardse’ planeet net zo onleefbaar is als Venus.

De grote Jupitermaan Europa vertoont een vorm van platentektoniek. Dat blijkt uit een gedetailleerde analyse van foto's van het bevroren Europa-oppervlak.

Terwijl Rosetta de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko steeds dichter nadert, zijn wetenschappelijke instrumenten aan boord van de sonde druk bezig met het verzamelen van gegevens.

De Lokale Supercluster – de verzameling sterrenstelsels waartoe onze Melkweg behoort – maakt deel uit van een veel groter geheel.

Met behulp van een van de gevoeligste neutrinodetectors op aarde heeft een internationaal team van wetenschappers voor het eerst de neutrino’s gedetecteerd die vrijkomen bij de fusiereacties in de kern van onze zon.

Op basis van gedetailleerde informatie die door de Europese ruimtesonde Rosetta is verzameld, zijn vijf locaties op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geselecteerd waar de landingsmodule Philae zou kunnen neerdalen.

Astronomen hebben voor het eerst microscopisch kleine stofdeeltjes in handen die afkomstig zijn uit de interstellaire ruimte, dus: van buiten ons eigen zonnestelsel.

In de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 augustus vindt het maximum plaats van de jaarlijkse meteorenzwerm de Perseïden. Met de juiste locatie en timing zie je dan vaak tot wel honderd ‘vallende sterren’ per uur.

Een internationaal team van wetenschappers heeft meer inzicht gekregen in de periode onmiddellijk voorafgaand aan de geboorte van onze zon.

ANP

Woensdagochtend is de Europese ruimtesonde Rosetta, met een kleine stoot van haar raketmotor, in een voorlopige baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko gebracht.

Curiosity’s opvolger zal niet alleen geologisch onderzoek doen, maar ook naar mogelijke sporen van vroeger leven op Mars zoeken.

Onderzoek door Amerikaanse planeetwetenschappers laat zien dat de vorm van onze maan het gevolg is van een combinatie van draaiing en getijkrachten.

ANP

De Amerikaanse Marsverkenner Opportunity heeft 40 kilometer en 250 meter op de teller staan. Nog nooit reed een 'buitenaards' karretje zo ver.

Op 6 augustus bereikt de Europese ruimtesonde Rosetta de komeet 67P/Churymov-Gerasimenko, om er in november op te landen. Het wordt de eerste ontmoeting ooit tussen een ruimtesonde en een komeet.

NASA onderneemt stappen om de ruimtesondes die rond de Mars cirkelen te beschermen tegen de deeltjes van komeet Siding Spring, die op 19 oktober dicht langs de planeet zal scheren.

Uit onderzoek van een meteoriet die vorig jaar bij de Russische stad Tsjeljabinsk werd gevonden blijkt namelijk dat de schok die optreedt bij het uiteenspatten van een planetoïde tot verkleuring van helder siliciumhoudend materiaal kan leiden.

Astronomen hebben ontdekt dat de gammaflits GRB130925A – een uitbarsting van zeer energierijke straling in een sterrenstelsel op 5,6 miljard lichtjaar van de aarde – is veroorzaakt door de explosie van een blauwe superreus.

De kosmische begroting lijkt een enorm tekort aan ultraviolet licht te vertonen.

De schokgolf is veroorzaakt door een grote uitbarsting op de zon die ongeveer een jaar eerder plaatsgevonden moet hebben.