Artikels in "Ruimte"

Deze kaart toont de verdeling van ‘vuurbollen’, veroorzaakt door brokstukken van planetoïden die tussen 1994 en 2013 de aardatmosfeer binnendrongen.

Er zijn geen wetenschappelijke gegevens verloren gegaan: op het moment dat de verbinding met de lander werd verbroken, waren alle verzamelde data al binnen.

ANP

Kometenlander Philae is niet in het beoogde landingsgebied Agilkia terechtgekomen. Doordat de verankering mislukte, stuitte de lander naar schatting één kilometer omhoog.

Het is gelukt. Rosetta-lander Philae maakte woensdag rond 17 uur onze tijd een geslaagde landing op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Astronomen spreken van een historische gebeurtenis voor de ruimtevaart.

Philae, het landingstoestel van de Europese ruimtesonde Rosetta, moet een zachte landing maken op een komeet - iets wat nog nooit eerder is gedaan.

De plaats op de kern van komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko waar Philae, de lander van de Europese komeetverkenner Rosetta, op woensdag 12 november wil landen heeft een naam: Agilkia.

Hoe ruikt een komeet? Dankzij een instrument van de Europese kometensonde Rosetta, die sinds enkele maanden om komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko cirkelt, weten we het.

Zonnestormen ontstaan doordat een 'gevlochten koord' van magnetische flux een plasmawolk veroorzaakt.

De drie operationele Amerikaanse Marsverkenners die momenteel in een baan rond de rode planeet draaien, hebben zondagavond de scheervlucht van komeet C/2013 A1 Siding Spring probleemloos overleefd.

Met de Hubble-ruimtetelescoop zijn drie kleine hemellichamen ontdekt waar de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons na zijn bezoek aan Pluto, in juli 2015, naartoe zou kunnen vliegen.

Uit waarnemingen met radiotelescopen blijkt dat onze naaste galactische buren verstoken zijn van gas waaruit nieuwe sterren kunnen ontstaan. De vermoedelijke dief is bekend: dat is onze Melkweg.

Tot nu toe werd altijd gedacht dat het maanvulkanisme een miljard jaar geleden uitdoofde, maar de Amerikaanse Lunar Reconnaissance Orbiter ontdekte zeventig kleine lavastromen die tussen de achttien à vijftig miljoen jaar oud zijn - geologisch gesproken extreem jong.

Natuurkundigen van de universiteit van Wisconsin-Madison hebben een manier bedacht om energierijke deeltjes uit de ruimte te detecteren met behulp van een smartphone.

Gegevens die zijn verzameld door twee NASA-maansondes wijzen erop dat het ‘gezicht’ van de maan een vulkanische oorsprong heeft.

Bierexperts van de KU Leuven hebben het recept van een bier uit de jaren 1840 achterhaald en het bier vervolgens gereconstrueerd. Het eindresultaat zal binnenkort ook verkocht worden.

Planeetonderzoekers hebben een mysterieuze structuur ontdekt in Ligeia Mare, een van de grote methaanmeren op de Saturnusmaan Titan.

Een groot deel van het water in ons zonnestelsel is afkomstig van ijs dat vóór de geboorte van de zon is ontstaan.

De satelliet is in een baan rond de planeet gebracht en moet daar de dampkring van Mars bestuderen.

Nauwkeurige metingen aan de verdeling van stof in ons eigen melkwegstelsel lijken af te rekenen met de resultaten van de BICEP2-telescoop op de Zuidpool, die eerder dit jaar werden gepresenteerd.

Een team van de University of Hertfordshire, onder leiding van de Belgische astronoom Geert Barentsen, heeft een nieuwe catalogus samengesteld van het noordelijke deel van onze Melkweg.

ANP

De Europese verkenner Rosetta stuurt in november zijn lander Philae naar de 'de kop' van de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko.

Amerikaanse astronomen zoeken naar planeten buiten ons zonnestelsel die in de 'Venus-zone' liggen: het gebied rond een ster waarbinnen een ogenschijnlijk ‘aardse’ planeet net zo onleefbaar is als Venus.

De grote Jupitermaan Europa vertoont een vorm van platentektoniek. Dat blijkt uit een gedetailleerde analyse van foto's van het bevroren Europa-oppervlak.

Terwijl Rosetta de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko steeds dichter nadert, zijn wetenschappelijke instrumenten aan boord van de sonde druk bezig met het verzamelen van gegevens.