Artikels in "Ruimte"

Sterrenkundigen hebben een tot nu toe onbekende grote ijsdwerg gevonden die ver buiten de baan van Neptunus in een langgerekte, wijde baan om de zon draait.

China gaat zoeken naar buitenaards leven. Hoe realistisch is het dat ze dat ook daadwerkelijk vinden?

De Amerikaanse planeetverkenner Juno is vanmorgen vroeg met succes in een omloopbaan rond de reuzenplaneet Jupiter gebracht.

Volgens Britse astro-archeologen zouden megalithische bouwwerken wel eens kunnen zijn gebruikt om de zogeheten heliakische opkomst van belangrijke sterren waar te nemen.

Met het instrument willen sterrenkundigen radiostraling meten van de eerste sterren en sterrenstelsels die direct na de oerknal zijn gevormd.

De KM3NeT-detector moet meer inzicht geven in de evolutie van het heelal en in de fundamentele eigenschappen van de moeilijk detecteerbare neutrino’s.

Op zondag 3 juli 2016 kan je in de Vlaamse volkssterrenwachten naar de zon gaan kijken. Als je door de juiste telescoop kijkt, merk je hoe oogverblindend mooi ze is. Wetenschappers weten trouwens nog altijd niet hoe deze zinderende gasbal precies werkt.

Een zoveelste bevestiging van Einsteins relativiteitstheorie, maar vooral: een nieuw venster op ons universum.

Een voorheen onbekende cluster van sterrenstelsels op grote afstand in het heelal is officieus genoemd naar de ontdekkers, amateurwetenschappers T. Matorny en I.A. Terentev.

De materie is niet gelijkmatig over het heelal verdeeld. Als we heel sterk uitzoomen, zien we lange slierten van sterrenstelsels die gigantische structuren vormen. Onze Melkweg maakt deel uit van zo’n supercluster, genaamd Laniakea.

Zwarte gaten zijn niet per se dodelijk. Dat concludeert de Portugese theoretisch fysicus Diego Rubiera-Garcia in een recent artikel in Classical and Quantum Gravity.

Mogelijk ontstond er vroeg in de geschiedenis van het heelal al leven. Niet op planeten zoals de aarde, maar op merkwaardige koolstofplaneten.

Die opmerkelijke conclusie trekken sterrenkundigen op basis van nauwkeurige afstandsbepalingen van 19 sterrenstelsels.

De drukgolf van de explosie was voelbaar op de grond en ging gepaard met een lichtflits die tien keer zo helder was als de volle maan.

De ene krater is slechts ca. 16 miljoen jaar oud; de andere tussen de 75 en 420 miljoen jaar.

In het noordwesten van Australië zijn sporen ontdekt van een gigantische kosmische inslag.

Wetenschappers brengen de wereldwijde lichtvervuiling in kaart. En daar kan jij aan bijdragen, door naar een sterrenbeeld te kijken en door te geven wat je ziet.

Overal, zelfs in je tuin, kan je buitenaardse materie vinden.

In totaal zijn er nu ruim 3200 planeten bij andere sterren bekend; 2325 daarvan zijn ontdekt door Kepler.

De planeet Mercurius beweegt van 13.12 uur tot 20.41 uur precies tussen de aarde en de zon door en steekt als een donker stipje af tegen de heldere zonneschijf.

Amerikaanse astronauten hebben veel moeite om het bestaan van de hypothetische Planeet Negen in ons zonnestelsel te verklaren. Geen enkel scenario lijkt waarschijnlijk…

Een nieuwe beeldbewerkingstechniek levert foto's van het Marsoppervlak op die tot vijf maal zo scherp zijn als wat voorheen mogelijk was.

De sondes, van nog geen 30 gram per stuk, moeten worden uitgerust met zeilen van een paar meter groot en worden aangedreven door de ‘lichtdruk’ van een lasersysteem op aarde.

Een ontdekking die eerder dit jaar met veel tam-tam werd gepresenteerd in Nature is volgens Amerikaanse radioastronomen nergens op gebaseerd.