Artikels in "Ruimte"

Op basis van gedetailleerde informatie die door de Europese ruimtesonde Rosetta is verzameld, zijn vijf locaties op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geselecteerd waar de landingsmodule Philae zou kunnen neerdalen.

Astronomen hebben voor het eerst microscopisch kleine stofdeeltjes in handen die afkomstig zijn uit de interstellaire ruimte, dus: van buiten ons eigen zonnestelsel.

In de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 augustus vindt het maximum plaats van de jaarlijkse meteorenzwerm de Perseïden. Met de juiste locatie en timing zie je dan vaak tot wel honderd ‘vallende sterren’ per uur.

Een internationaal team van wetenschappers heeft meer inzicht gekregen in de periode onmiddellijk voorafgaand aan de geboorte van onze zon.

ANP

Woensdagochtend is de Europese ruimtesonde Rosetta, met een kleine stoot van haar raketmotor, in een voorlopige baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko gebracht.

Curiosity’s opvolger zal niet alleen geologisch onderzoek doen, maar ook naar mogelijke sporen van vroeger leven op Mars zoeken.

Onderzoek door Amerikaanse planeetwetenschappers laat zien dat de vorm van onze maan het gevolg is van een combinatie van draaiing en getijkrachten.

ANP

De Amerikaanse Marsverkenner Opportunity heeft 40 kilometer en 250 meter op de teller staan. Nog nooit reed een 'buitenaards' karretje zo ver.

Op 6 augustus bereikt de Europese ruimtesonde Rosetta de komeet 67P/Churymov-Gerasimenko, om er in november op te landen. Het wordt de eerste ontmoeting ooit tussen een ruimtesonde en een komeet.

NASA onderneemt stappen om de ruimtesondes die rond de Mars cirkelen te beschermen tegen de deeltjes van komeet Siding Spring, die op 19 oktober dicht langs de planeet zal scheren.

Uit onderzoek van een meteoriet die vorig jaar bij de Russische stad Tsjeljabinsk werd gevonden blijkt namelijk dat de schok die optreedt bij het uiteenspatten van een planetoïde tot verkleuring van helder siliciumhoudend materiaal kan leiden.

Astronomen hebben ontdekt dat de gammaflits GRB130925A – een uitbarsting van zeer energierijke straling in een sterrenstelsel op 5,6 miljard lichtjaar van de aarde – is veroorzaakt door de explosie van een blauwe superreus.

De kosmische begroting lijkt een enorm tekort aan ultraviolet licht te vertonen.

De schokgolf is veroorzaakt door een grote uitbarsting op de zon die ongeveer een jaar eerder plaatsgevonden moet hebben.

De dwergster Gliese 581, op slechts twintig lichtjaar afstand van de aarde in het sterrrenbeeld Weegschaal, heeft géén planeten in de zogeheten bewoonbare zone.

Ondanks de extreem lage temperatuur en luchtdruk op Mars kan er ook nu vloeibaar water voorkomen aan het oppervlak.

De tot nu toe meest nauwkeurige metingen van de zwaartekrachtsinteracties tussen verre sterrenstelsels zijn volkomen met de algemene relativiteitstheorie in overeenstemming.

Tenminste, als het Higgsdeeltje bestaat en als er inderdaad een periode van exponentiële uitdijing (inflatie) heeft plaatsgevonden.

De top van een berg in Chili werd weggeblazen, zodat daar de grootste telescoop ter wereld kan worden gebouwd.

Aarde en maan zijn 60 miljoen jaar ouder dan tot nu toe werd aangenomen - een verschil van bijna anderhalf procent. Dat blijkt uit een analyse van gasinsluitsels uit de ontstaansperiode van de aarde.

Met het huidige beleid zullen de Amerikanen nooit een mens naar de planeet Mars kunnen brengen. Dat is de harde conclusie van de Amerikaanse National Research Council.

Zelfs als de planeet een magnetisch veld heeft zoals de aarde, zal dat in de meeste gevallen niet in staat zijn om weerstand te bieden aan 'ruimteweerverschijnselen', die vanwege de kleine afstand tot de ster extra hevig zijn.

Een verkenning van meer dan 170.000 superzware zwarte gaten roept twijfels op over het standaardmodel dat astronomen voor deze objecten hanteren.

In de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 mei vindt mogelijk een uitzonderlijke meteorenregen plaats, wellicht de grootste van dit jaar.