Artikels in "Ruimte"

Astronomen hebben ontdekt dat de gammaflits GRB130925A – een uitbarsting van zeer energierijke straling in een sterrenstelsel op 5,6 miljard lichtjaar van de aarde – is veroorzaakt door de explosie van een blauwe superreus.

De kosmische begroting lijkt een enorm tekort aan ultraviolet licht te vertonen.

De schokgolf is veroorzaakt door een grote uitbarsting op de zon die ongeveer een jaar eerder plaatsgevonden moet hebben.

De dwergster Gliese 581, op slechts twintig lichtjaar afstand van de aarde in het sterrrenbeeld Weegschaal, heeft géén planeten in de zogeheten bewoonbare zone.

Ondanks de extreem lage temperatuur en luchtdruk op Mars kan er ook nu vloeibaar water voorkomen aan het oppervlak, zij het in kleine hoeveelheden en gedurende korte perioden.

De tot nu toe meest nauwkeurige metingen van de zwaartekrachtsinteracties tussen verre sterrenstelsels zijn volkomen met de algemene relativiteitstheorie in overeenstemming.

Tenminste, als het Higgsdeeltje bestaat en als er inderdaad een periode van exponentiële uitdijing (inflatie) heeft plaatsgevonden.

De top van een berg in Chili werd weggeblazen, zodat daar de grootste telescoop ter wereld kan worden gebouwd.

Aarde en maan zijn 60 miljoen jaar ouder dan tot nu toe werd aangenomen - een verschil van bijna anderhalf procent. Dat blijkt uit een analyse van gasinsluitsels uit de ontstaansperiode van de aarde.

Met het huidige beleid zullen de Amerikanen nooit een mens naar de planeet Mars kunnen brengen. Dat is de harde conclusie van de Amerikaanse National Research Council.

Zelfs als de planeet een magnetisch veld heeft zoals de aarde, zal dat in de meeste gevallen niet in staat zijn om weerstand te bieden aan 'ruimteweerverschijnselen', die vanwege de kleine afstand tot de ster extra hevig zijn.

Een verkenning van meer dan 170.000 superzware zwarte gaten roept twijfels op over het standaardmodel dat astronomen voor deze objecten hanteren.

In de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 mei vindt mogelijk een uitzonderlijke meteorenregen plaats, wellicht de grootste van dit jaar.

Astronomen van Vanderbilt University hebben sterren ontdekt die hun rotsachtige planeten opgepeuzeld moeten hebben.

Kernfysicus, voormalig ESA-astronaut en duurzaamheidsgoeroe Wubbo Ockels is zondag overleden aan de gevolgen van niercelkanker.

Het handelsmerk van Jupiter, de Grote Rode Vlek, is kleiner dan ooit.

Een team van astronomen heeft het eerste ‘familielid’ van de zon opgespoord.

Het Illustris-project heeft de eerste resultaten gepresenteerd van een nieuwe grote computersimulatie van de grootschalige structuur van het heelal en het ontstaan van sterrenstelsels.

De European Robotic Arm (ERA) wordt op zijn vroegst in november 2015 gelanceerd.

ANP

De aarde is sinds het jaar 2000 geraakt door 26 grote asteroïden, rotsblokken uit de ruimte.

Astrobiologen vinden nieuwe ondersteuning voor de theorie dat het leven op aarde enkele miljarden jaren geleden is ontstaan op de oceaanbodem.

Het is een poreuze ijsbal met een middellijn van ongeveer één kilometer - véél kleiner dan de andere ijsmanen van de geringde planeet.

De toegenomen frequentie lijkt verband te houden met een daling van de temperatuur op grote hoogte in de atmosfeer.

Astronomen hebben een nieuwe manier gevonden om het tempo te voorspellen waarin een moleculaire gaswolk – een stellaire kraamkamer – nieuwe sterren produceert.