Artikels in "Ruimte"

Door beelden van verschillende satellieten te combineren, hebben onderzoekers de oorsprong ontdekt van poollicht dat op hoge breedtegraad voorkomt.

De Amerikaanse Marswagen Curiosity heeft kortdurende methaanpieken gemeten in de Marsatmosfeer. Dat kan wijzen op leven, maar niet-biologische verklaringen zijn wellicht waarschijnlijker.

De interstellaire 'tsunami' die in februari voor het eerst werd opgemerkt door de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 1 duurt nog steeds voort.

Een overzicht van de gebeurtenissen en realisaties die het wetenschapsnieuws van 2014 kleurden?

Wetenschappers van de Universiteit Leiden en de École polytechnique fédérale de Lausanne hebben een signaal opgespoord dat afkomstig kan zijn van donkere materie.

Mogelijk komt het water op aarde toch niet van kometen, maar van asteroïden. Dat besluiten onderzoekers na een studie van het water op komeet 67P.

Wellicht waren er gedurende tientallen miljoenen jaren meren en rivieren op Mars.

ANP

De Orion maakte vrijdag zijn eerste testvlucht. Die eindigde om 17.29 uur Nederlandse tijd met een plons in de Grote Oceaan ten westen van Mexico.

De oorspronkelijke, primitieve dampkring van de aarde, zoals die aanwezig was kort na het ontstaan van onze planeet, is vermoedelijk weggeblazen door een bombardement van relatief kleine kosmische projectielen.

ANP

De landingsrobot moet voor het eerst in de geschiedenis onderzoek gaan doen op een rondvliegende asteroïde.

Wetenschappers hebben ontdekt dat zich ongeveer 11.000 kilometer boven de aarde een onzichtbaar ‘schild’ bevindt dat elektronen tegenhoudt die met bijna de snelheid van het licht langs onze planeet suizen.

Donderdag 4 december maakt de nieuwe ruimtecapsule van NASA, Orion, een eerste testvlucht. Een geslaagde oefening brengt de ruimteorganisatie een stap dichter bij een bemande reis naar Mars.

Philae heeft na zijn landing op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko organische moleculen 'opgesnoven' die koolstof bevatten, een basis voor leven op aarde.

Deze kaart toont de verdeling van ‘vuurbollen’, veroorzaakt door brokstukken van planetoïden die tussen 1994 en 2013 de aardatmosfeer binnendrongen.

Er zijn geen wetenschappelijke gegevens verloren gegaan: op het moment dat de verbinding met de lander werd verbroken, waren alle verzamelde data al binnen.

ANP

Kometenlander Philae is niet in het beoogde landingsgebied Agilkia terechtgekomen. Doordat de verankering mislukte, stuitte de lander naar schatting één kilometer omhoog.

Het is gelukt. Rosetta-lander Philae maakte woensdag rond 17 uur onze tijd een geslaagde landing op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Astronomen spreken van een historische gebeurtenis voor de ruimtevaart.

Philae, het landingstoestel van de Europese ruimtesonde Rosetta, moet een zachte landing maken op een komeet - iets wat nog nooit eerder is gedaan.

De plaats op de kern van komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko waar Philae, de lander van de Europese komeetverkenner Rosetta, op woensdag 12 november wil landen heeft een naam: Agilkia.

Hoe ruikt een komeet? Dankzij een instrument van de Europese kometensonde Rosetta, die sinds enkele maanden om komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko cirkelt, weten we het.

Zonnestormen ontstaan doordat een 'gevlochten koord' van magnetische flux een plasmawolk veroorzaakt.

De drie operationele Amerikaanse Marsverkenners die momenteel in een baan rond de rode planeet draaien, hebben zondagavond de scheervlucht van komeet C/2013 A1 Siding Spring probleemloos overleefd.

Met de Hubble-ruimtetelescoop zijn drie kleine hemellichamen ontdekt waar de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons na zijn bezoek aan Pluto, in juli 2015, naartoe zou kunnen vliegen.

Uit waarnemingen met radiotelescopen blijkt dat onze naaste galactische buren verstoken zijn van gas waaruit nieuwe sterren kunnen ontstaan. De vermoedelijke dief is bekend: dat is onze Melkweg.