Artikels in "Ruimte"

De foto's die tijdens de manoeuvre (op een afstand van slechts zes kilometer) zijn gemaakt tonen details van 11 centimeter groot.

Botsingsenergieën tot 13 TeV geven de fysici in Genève uitzicht op de detectie van een hele rist nieuwe deeltjes. Mogelijk licht hun vondst een tipje van de sluier over donkere materie.

De afgelopen dagen is er een kleine komeet langs de zon gescheerd. Dat gebeurt wel vaker, maar deze komeet is in twee opzichten bijzonder.

Donkere materie in de schijf van de Melkweg zou de banen van kometen verstoren en het inwendige van de aarde extra opwarmen – twee verschijnselen die in verband worden gebracht met massa-uitstervingen.

De pluimen zijn in het voorjaar van 2012 waargenomen door amateursterrenkundigen op aarde.

Enthousiasme alom deze week: er is een Belg in de running voor een one way ticket naar Mars. Ruimtevaartexperts zijn minder blij met het Mars One project. 'Een complete aanfluiting van wat ruimtevaart zou moeten zijn.'

Twee jaar jaar geleden explodeerde een ongeveer twintig meter groot brokstuk van een planetoïde uiteen boven de Russische stad Tsjeljabinsk.

Australische planeetwetenschappers hebben berekend dat er alleen al in onze Melkweg honderden miljarden aardeachtige planeten zijn waarop leven mogelijk is.

Een lichtflits die op 21 januari 2009 werd vastgelegd blijkt veroorzaakt te zijn doordat een ster uiteengerukt en verzwolgen werd door een zwart gat.

De eerste uitgebreide resultaten van de komeetlanding van eind vorig jaar zijn deze week gepubliceerd in Science.

De ware aard van de mysterieuze radioflitsen is nog niet opgehelderd, maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren.

De Amerikaanse ruimtesonde Dawn heeft de eerste redelijk gedetailleerde foto's gemaakt van zijn volgende reisdoel: de dwergplaneet Ceres, het grootste hemellichaam in de planetoïdengordel.

De Beagle-2 liftte mee met de Europese ruimtesonde Mars Express en moest op 25 december 2003 een zachte landing op Mars maken. Maar na de geplande touchdown liet hij niets meer zich horen.

Het ongeveer vijfhonderd meter grote object passeert op 26 januari op 1,2 miljoen kilometer – ongeveer driemaal de afstand aarde-maan.

Met de Next-Generation Transit Survey (NGTS) wordt naar exoplaneten gezocht die vóór hun moederster langs trekken en daarbij het licht van de ster enigszins verzwakken.

Astronomen hebben acht nieuwe planeten ontdekt die zich op zodanige afstanden van hun moedersterren bevinden dat er vloeibaar water op hun oppervlak kan bestaan.

Het commerciële bedrijf SpaceX wil iets nieuws proberen: na vertrek moet een gedeelte met raketmotoren weer zachtjes landen op aarde.

Astronomen van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics goten de ingrediënten en processen die leidden naar de leefbare planeet die wij aarde noemen in een keukenrecept.

De putjes die vallende regendruppels in een zanderige bodem slaan, vertonen duidelijke overeenkomsten met kraters die het gevolg zijn van de inslagen van planetoïden.

Na een terugblik op 2014 is het nu tijd voor een pronostiekje van wat de wetenschap ons in 2015 kan leren.

Onderzoek aan de chemische samenstelling van Marsmeteorieten heeft nieuw licht geworpen op het natte verleden van de rode planeet en op de huidige watervoorraad van Mars.

Nieuwe opnamen moeten uitsluitsel geven over de vraag of de landingsmodule Philae genoeg zonlicht opvangt om volgend jaar weer te kunnen ontwaken.

Door beelden van verschillende satellieten te combineren, hebben onderzoekers de oorsprong ontdekt van poollicht dat op hoge breedtegraad voorkomt.

De Amerikaanse Marswagen Curiosity heeft kortdurende methaanpieken gemeten in de Marsatmosfeer. Dat kan wijzen op leven, maar niet-biologische verklaringen zijn wellicht waarschijnlijker.