Artikels in "Ruimte"

Zonnestormen ontstaan doordat een 'gevlochten koord' van magnetische flux een plasmawolk veroorzaakt.

De drie operationele Amerikaanse Marsverkenners die momenteel in een baan rond de rode planeet draaien, hebben zondagavond de scheervlucht van komeet C/2013 A1 Siding Spring probleemloos overleefd.

Met de Hubble-ruimtetelescoop zijn drie kleine hemellichamen ontdekt waar de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons na zijn bezoek aan Pluto, in juli 2015, naartoe zou kunnen vliegen.

Uit waarnemingen met radiotelescopen blijkt dat onze naaste galactische buren verstoken zijn van gas waaruit nieuwe sterren kunnen ontstaan. De vermoedelijke dief is bekend: dat is onze Melkweg.

Tot nu toe werd altijd gedacht dat het maanvulkanisme een miljard jaar geleden uitdoofde, maar de Amerikaanse Lunar Reconnaissance Orbiter ontdekte zeventig kleine lavastromen die tussen de achttien à vijftig miljoen jaar oud zijn - geologisch gesproken extreem jong.

Natuurkundigen van de universiteit van Wisconsin-Madison hebben een manier bedacht om energierijke deeltjes uit de ruimte te detecteren met behulp van een smartphone.

Gegevens die zijn verzameld door twee NASA-maansondes wijzen erop dat het ‘gezicht’ van de maan een vulkanische oorsprong heeft.

Bierexperts van de KU Leuven hebben het recept van een bier uit de jaren 1840 achterhaald en het bier vervolgens gereconstrueerd. Het eindresultaat zal binnenkort ook verkocht worden.

Planeetonderzoekers hebben een mysterieuze structuur ontdekt in Ligeia Mare, een van de grote methaanmeren op de Saturnusmaan Titan.

Een groot deel van het water in ons zonnestelsel is afkomstig van ijs dat vóór de geboorte van de zon is ontstaan.

De satelliet is in een baan rond de planeet gebracht en moet daar de dampkring van Mars bestuderen.

Nauwkeurige metingen aan de verdeling van stof in ons eigen melkwegstelsel lijken af te rekenen met de resultaten van de BICEP2-telescoop op de Zuidpool, die eerder dit jaar werden gepresenteerd.

Een team van de University of Hertfordshire, onder leiding van de Belgische astronoom Geert Barentsen, heeft een nieuwe catalogus samengesteld van het noordelijke deel van onze Melkweg.

ANP

De Europese verkenner Rosetta stuurt in november zijn lander Philae naar de 'de kop' van de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko.

Amerikaanse astronomen zoeken naar planeten buiten ons zonnestelsel die in de 'Venus-zone' liggen: het gebied rond een ster waarbinnen een ogenschijnlijk ‘aardse’ planeet net zo onleefbaar is als Venus.

De grote Jupitermaan Europa vertoont een vorm van platentektoniek. Dat blijkt uit een gedetailleerde analyse van foto's van het bevroren Europa-oppervlak.

Terwijl Rosetta de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko steeds dichter nadert, zijn wetenschappelijke instrumenten aan boord van de sonde druk bezig met het verzamelen van gegevens.

De Lokale Supercluster – de verzameling sterrenstelsels waartoe onze Melkweg behoort – maakt deel uit van een veel groter geheel.

Met behulp van een van de gevoeligste neutrinodetectors op aarde heeft een internationaal team van wetenschappers voor het eerst de neutrino’s gedetecteerd die vrijkomen bij de fusiereacties in de kern van onze zon.

Op basis van gedetailleerde informatie die door de Europese ruimtesonde Rosetta is verzameld, zijn vijf locaties op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geselecteerd waar de landingsmodule Philae zou kunnen neerdalen.

Astronomen hebben voor het eerst microscopisch kleine stofdeeltjes in handen die afkomstig zijn uit de interstellaire ruimte, dus: van buiten ons eigen zonnestelsel.

In de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 augustus vindt het maximum plaats van de jaarlijkse meteorenzwerm de Perseïden. Met de juiste locatie en timing zie je dan vaak tot wel honderd ‘vallende sterren’ per uur.

Een internationaal team van wetenschappers heeft meer inzicht gekregen in de periode onmiddellijk voorafgaand aan de geboorte van onze zon.

ANP

Woensdagochtend is de Europese ruimtesonde Rosetta, met een kleine stoot van haar raketmotor, in een voorlopige baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko gebracht.