Artikels in "Ruimte"

Het is een poreuze ijsbal met een middellijn van ongeveer één kilometer - véél kleiner dan de andere ijsmanen van de geringde planeet.

De toegenomen frequentie lijkt verband te houden met een daling van de temperatuur op grote hoogte in de atmosfeer.

Astronomen hebben een nieuwe manier gevonden om het tempo te voorspellen waarin een moleculaire gaswolk – een stellaire kraamkamer – nieuwe sterren produceert.

De planetoïde sloeg een krater met een middellijn van vijfhonderd kilometer en veroorzaakt kolossale aardbevingen en tsunami’s.

Nieuwe resultaten van de ruimtesonde Cassini, die al tien jaar om de planeet Saturnus cirkelt, bevestigen dat er onder de korst van de kleine ijsmaan Enceladus een diepe oceaan schuilgaat.

De Sentinel-1A is donderdag vanuit Frans-Guyana de lucht ingegaan. Het is de eerste in een familie Europese Copernicus-satellieten die de aarde moeten monitoren.

Een internationaal team van planeetwetenschappers heeft vastgesteld dat de maan ongeveer 100 miljoen jaar na de geboorte van het zonnestelsel is ontstaan.

De schattingen van de hoeveelheid water in oude maangesteenten moeten mogelijk worden bijgesteld.

NASA heeft een opname gepresenteerd van de komeet die op 19 oktober op een afstand van slechts 135.000 kilometer langs de planeet Mars zal scheren.

ANP

Een Sojoez-ruimtecapsule, met daarin een Amerikaan en twee Russen, is vrijdag met een vertraging van 2 dagen aangekomen bij het internationale ruimtestation ISS.

Op 20 en 21 maart heeft de Europese ruimtesonde Rosetta, voor het eerst sinds hij in januari uit zijn winterslaap is ontwaakt, een glimp opgevangen van de komeet waarnaar hij op weg is.

Zuurstof is geen goede indicator van leven op een exoplaneet. Volgens Amerikaanse onderzoekers is de aanwezigheid van water al voldoende om zo’n wereld een zuurstofrijke atmosfeer te geven.

Astronomen hebben een ringenstelsel aangetroffen rond een centaur-planetoïde. Erg bijzonder, want voorheen waren enkel ringen bekend rond planeten.

Amerikaanse astronomen beweren het eerste experimentele bewijs voor te hebben voor de theorie dat het heelal na de oerknal razendsnel is uitgebreid. Deeltjesfysicus Pierre Van Mechelen (UAntwerpen) schat de ontdekking naar waarde.

De aarde is in juli 2012 ternauwernood ontsnapt aan de gevolgen van een 'superstorm' op de zon.

Amerikaanse wetenschappers hebben nieuw bewijs gevonden voor de oerknal op basis van waarnemingen met een telescoop op de Zuidpool. Het gaat om het eerste directe bewijs voor de Big Bang. Volgens collega's is de ontdekking een Nobelprijs waard.

Onder impuls van de Belg Francis Halzen werd op Antarctica de grootste neutrinodetector ter wereld gebouwd. ‘Daarmee gaan we kosmische raadsels oplossen’.

Dat blijkt uit onderzoek aan oppervlaktestructuren, vastgelegd door de Amerikaanse planeetverkenner Mercurius.

Elke rode dwergster in het Melkwegstelsel wordt waarschijnlijk vergezeld door minstens één planeet. Die conclusie trekken Britse astronomen.

Het aantal bekende exoplaneten – planeten buiten ons zonnestelsel – is in één klap flink toegenomen. NASA-satelliet Kepler heeft er verzameld liefst 715 nieuwe verzameld. En daarmee is de teller op ongeveer 1.700 komen te staan.

De Spaanse astronoom José Madiedo van de universiteit van Huelva heeft op 11 september 2013 een rotsblok zien inslaan op de maan. De helderste tot nu toe waargenomen.

Amerikaanse astronomen hebben waterdamp ontdekt in de dampkring van een Jupiter-achtige planeet die in een krappe baan om de nabije ster Tau Boötis cirkelt.

Sterrenkundige Christoffel Waelkens (KU Leuven) en Cees Faes van SXC gingen in gesprek over de toekomst van de (commerciële) ruimtevaart tijdens het Grijze Cellen-debat van Eos in Handelsbeurs Gent.

Het Europese ruimteagentschap zal in 2024 een nieuwe ruimtetelescoop lanceren die naar planeten buiten ons zonnestelsel gaat speuren. De nieuwe missie heeft de naam PLATO gekregen, de afkorting van ‘Planetary Transits and Oscillations of stars'.