Artikels in "Technologie"

Een slim label of ‘smart tag’ op voedingsverpakkingen vertelt, door middel van kleuren, of de inhoud bedorven is.

De grootvader van de rock lanceert een muziekspeler met een betere klank dan de mp3's die het gros van de online muziekplatforms beheersen. Daar hoort wat technische uitleg bij.

Britse onderzoekers hebben een computervirus ontwikkeld dat zich onopgemerkt via wifi-netwerken verspreidt.

Bewoners net buiten de no-gozone rond de nucleaire site van Fukushima hebben na de kernramp niet méér straling ondergaan dan normaal.

Amerikaanse onderzoekers vinden manier om aardolie in asfalt te vervangen door gebruikte frituurolie uit restaurantkeukens.

Een knap staaltje MacGyver-kunde is het: Texaanse wetenschappers beschrijven deze week in Science hoe je van eenvoudige vis- en naaidraad een krachtige kunstspier kunt maken.

Termieten hebben geen werfleider nodig om hun termietenheuvel te bouwen. Robots evenmin, bewijzen wetenschappers van Harvard.

Een nieuw exoskelet bootst de natuurlijke voetbewegingen na. Daar zorgen elastische sensoren en door lucht aangedreven spieren voor.

Amerikaanse onderzoekers hebben een plooibare strip ontwikkeld die elektriciteit haalt uit de beweging van organen.

Onderzoekers ontwikkelden een micro-windmolentje van 1,8 millimeter breed dat de batterij van je smartphone kan opladen.

Voor de een is het een gruwel, voor de ander een zegen. Toch zal de autonoom rijdende wagen er komen, ook al geloven sommige autobouwers er niet in.

In België en Nederland gaan voor- en tegenstanders van schaliegas al in de clinch om, ocharme, één proefboring – die er eigenlijk geen is.

Terwijl het debat over de hoge publicatiedruk bij wetenschappers losbarstte, kreeg de ‘trage’ theoreticus François Englert de Nobelprijs Natuurkunde.

Webwinkel Amazon wil binnen enkele jaren drones inzetten om pakketjes aan huis te leveren. Technisch kan het, maar de factor ‘mens’ maakt het idee meer fantasie dan werkelijkheid. De drone zelf is wel een blijvertje.

Een slimme coating beschermt prothesen en implantaten tegen bacteriële infecties.

Een tongpiercing en een hoofdtelefoon helpen verlamde patiënten hun rolstoel besturen.

Zweedse onderzoekers hebben een systeem uitgedokterd dat via rioleringen sporen detecteert van chemische drugsactiviteiten.

Een contactlens met een ingebouwd lcd-display: het klinkt als sciencefiction, maar dankzij Jelle De Smet is het (bijna) realiteit. ‘Het idee om een schermpje te monteren op een contactlens leek mij ongelofelijk cool.’ De Smet is genomineerd voor de Gouden Pipet van Eos.

De computer gebruikt een vloeistof om energie te leveren en de computer te koelen. De hersenen als voorbeeld.

ANP

De WHO beschouwt de vervuilde lucht die we inademen als veroorzaker van longkanker. Alleen al in 2010 waren 223.000 overlijdens door longkanker te wijten aan vervuilde lucht.

Het Delftse Nuon Solar Team is dit jaar de winnaar van de World Solar Challenge in Australië. Solar Team Twente eindigde derde.

Komende zondag start de tweejaarlijkse Solar Challenge. Ook drie Nederlandse en een Leuvens team strijden om de titel van 'meest efficiënte zonnewagen ter wereld'.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is van plan om in het najaar van 2014 speciaal ontworpen 3D-printer te lanceren.

Onderzoekers hebben een nieuw soort LED-lamp ontwikkeld, met wielvormige moleculen. Die zijn veel efficiënter dan de huidige spaghettivormige modellen.