Artikels in "Alle"

Een jonge vis krijgt de keuze tussen een waterstroom afkomstig uit een gezond of een aangetast koraalrif.

Bodembacteriën die ons normaal ziek zouden maken, kunnen we inzetten om tumoren te bestrijden. De bacteriën eten kankercellen letterlijk weg.

Roman Trötschel

Wilt u meer verdienen? Vijf tips om succesvol te onderhandelen met uw baas, gebaseerd op recente inzichten uit de psychologie.

Kennislink

Iedereen weet: een steen leeft niet en een insect wel. Maar kun je uitleggen waarom dat zo is? Wetenschappers uit verschillende disciplines worstelen al tientallen jaren om een definitie te vinden voor leven.

Het zijn vaak buitenlandse rassen die in Vlaamse natuurgebieden het gras kort houden. Streekeigen grazers lijken nochtans even geschikt, maar een gebrek aan kennis bij de beheerders houdt ze uit de natuur.

Meer dan 50.000 jaar geleden domineerden neanderthalers Europa en Azië, tot moderne mensen ze vervingen. Die machtsoverdracht verliep niet in één ruk.

Zenuwen helpen mee om de groei van maag- en mogelijk andere kankers te sturen. Botox kan zenuwsignalen elimineren en de groei van kankers dus onderdrukken.

Een nieuwe wiskundige analyse van onder andere dierlijk gezang, gehuil of gebalk suggereert dat dierengeluiden meer taalachtige eigenschappen hebben dan wordt aangenomen.

Van risicovolle situaties krijgen vrouwen meer stress. Daardoor presteren ze slechter dan mannen.

Wat in de jaren negentig nog een soort Big Brother avant la lettre was, is vandaag een unieke plek voor klimaatonderzoek.

Twee tot zes procent van de allochtonen ontwikkelt een psychotische stoornis. Bij autochtonen is dat maar één procent.

De tekenvaardigheid van een vierjarige is een indicator voor de intelligentie tien jaar later.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hebben negatieve onderzoeksresultaten net zoveel kans op publicatie als positieve.

Astronomen hebben voor het eerst microscopisch kleine stofdeeltjes in handen die afkomstig zijn uit de interstellaire ruimte, dus: van buiten ons eigen zonnestelsel.

Dertig jaar geleden ontdekte geneticus Alec Jeffreys een methode om personen van elkaar te onderscheiden op basis van hun DNA. Met deze genetische vingerafdruk is ieder mens op aarde te identificeren.

Onderzoekers van de KU Leuven en Harvard University ontdekten een nieuw mechanisme dat belangrijk is bij het ontstaan van kanker.

De Belgica antarctica, het enige inheemse insect van Antarctica, heeft het kortst gekende genoom.

De huidige pijnstillers werken niet bij iedereen. Of ze hebben ernstige bijwerkingen. DNA-onderzoek en hersenscans kunnen voor effectievere middelen zorgen.

Voor het eerst heeft een vrouw een Fields-medaille gewonnen, de belangrijkste onderscheiding voor wiskundigen, ook wel 'Nobelprijs voor Wiskunde' genoemd.

Op 15 augustus is het precies honderd jaar geleden dat het Amerikaanse stoomschip Ancon als eerste schip door het Panamakanaal voer. Vandaag werken Belgische baggeraars mee aan een diepere en bredere vaargeul die vanaf 2015 schepen met 12.600 containers aan boord moet toelaten.

ANP

Het aanbieden van experimentele medicijnen tegen ebola is ethisch verantwoord, laat de Wereldgezondheidsorganisatie WHO weten.

In de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 augustus vindt het maximum plaats van de jaarlijkse meteorenzwerm de Perseïden. Met de juiste locatie en timing zie je dan vaak tot wel honderd ‘vallende sterren’ per uur.

Een hacker is erin geslaagd om de Blackphone te kraken. Nochtans moet dat toestel 100 procent veilig en spionagevrij zijn.

Het malariageneesmiddel chloroquine zorgt ervoor dat kankercellen minder groeien, dat ze minder uitzaaien en dat ze beter op chemotherapie reageren.