Artikels in "Alle"

De Abelprijs, de 'Nobelprijs' voor de wiskunde, gaat dit jaar naar de Amerikaanse wiskundige John Nash Jr. en de Canadees Louis Nirenberg.

Een speciaal meetinstrument aan boord van de Marswagen deed die bijzondere ontdekking

Groenten die vlak bij een drukke weg of op een verontreinigde bodem geteeld worden, bevatten vaak te veel zware metalen. Hoe maak je eigen kweek gezond?

Als we een woord zien dat we kennen, dan schiet een breingebied genaamd visual word form area (‘visuele woordvormingsgebied’) in actie. Dat geldt ook als we een onbestaand nonsenswoord aanleren, zo blijkt.

Door het slinkende poolijs zoeken hongerige ijsberen hun toevlucht tot eieren, ontdekten Nederlandse biologen. Maar dat beïnvloedt de vogelpopulatie in het noordpoolgebied.

Radicale moslims blijken in de gevangenis nauwelijks invloed te hebben op andere gevangenen. Zet je ze bij elkaar in een aparte afdeling, dan dreigen ze echter verder te radicaliseren.

Dankzij inktvissen kunnen soldaten ook onzichtbaar worden voor infraroodcamera’s.

Kinderen die op de speelplaats veel ultrafijn stof inademen, hebben een hogere bloeddruk, meldt een Belgische studie.

Historica Sophie De Schaepdrijver wint dit jaar de Davidsfonds Geschiedenisprijs. Ze werd door een jury van academici, journalisten en vertegenwoordigers geselecteerd voor haar aandacht voor WOI.

Marleen Finoulst

Een nieuwe Braziliaanse studie volgde baby's vanaf hun geboorte tot aan de leeftijd van 30 jaar. De kinderen die minstens één jaar borstvoeding hadden gekregen, hadden een hoger IQ en waren rijker.

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen maakten gebruik van een warmtecamera om dwars door de wolken naar de zon te kijken.

Een paddenstoelensoort uit Brazilië geeft licht in het donker. Dat trekt insecten aan, zo stelden wetenschappers vast, en daar vaart de schimmel zelf wel bij.

In de film Still Alice wordt een gerenommeerd taalkundige geconfronteerd met jongdementie. Wat is die aandoening precies?

ANP

Britten leven nog altijd in dezelfde 'stammen' als in de zevende eeuw na Christus, blijkt uit een onderzoek naar de genetische opbouw van de bevolking.

Wetenschappers hopen op basis van kleuren mogelijk leven op andere planeten te ontdekken.

Wie in de gevangenis zit, hervalt nadien dubbel zo vaak in zijn slechte gewoontes als wie een enkelband krijgt. Dat blijkt uit een nog niet gepubliceerde studie, die Eos al kon inkijken.

Big data tonen aan dat naast het fijn stof in de lucht ook de stikstofoxide een directe invloed heeft op het aantal luchtwegaandoeningen en longkanker in je buurt.

Arnout Jaspers

De getalsmatige grens voor wat ‘significant’ is, vormt maar al te vaak het alibi om ondermaats onderzoek te rechtvaardigen. En juist zulke studies pikken de media gretig op.

Leuvense Egyptologen ontdekten een industriële zone van ruim 3.000 jaar oud, van waaruit bouwmateriaal werd vervoerd naar de historische hoofdstad Amarna.

Telegeleide kever vliegt naar links en rechts op bevel.

Een studie naar cognitieve achteruitgang vanaf dertig jaar opent perspectieven voor alzheimeronderzoek.

Vrijdagvoormiddag beleven we het sterrenkundige hoogtepunt van 2015. De maan beweegt die dag precies tussen de aarde en de zon door.

Met behulp van de Hubble-ruimtetelescoop zijn aanwijzingen gevonden dat zich onder het oppervlak van de grote Jupitermaan Ganymedes een oceaan bevindt.

Nu de ebolacrisis zich stabiliseert, maken wetenschappers zich zorgen over de nasleep ervan.