Artikels in "Alle"

Of een monarchvlinder migreert dan wel het hele jaar door op dezelfde plaats blijft, is genetisch bepaald. Ook de veelkleurige pigmentatie zit in de genen.

Het beste worden psychotherapie en antidepressiva gecombineerd, zo luidt het nieuwe advies van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg.

In de Middellandse Zee hebben zich bijna duizend exotische soorten vissen, kreeftachtigen en algen gevestigd.

Planeetonderzoekers hebben een mysterieuze structuur ontdekt in Ligeia Mare, een van de grote methaanmeren op de Saturnusmaan Titan.

Angststoornissen, depressie en slaapproblemen nemen toe.

Alvorens wetenschappers de Indische Oceaan kunnen afzoeken naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines, moeten ze eerst een groot gebied van de oceaanbodem in kaart brengen. Op die manier ontdekten ze talloze voorheen onbekende onderzeese bergen.

Genetisch onderzoek bij kinderen met ernstige epilepsie brengt nieuwe oorzaken van de ziekte aan het licht.

Een groot deel van het water in ons zonnestelsel is afkomstig van ijs dat vóór de geboorte van de zon is ontstaan.

Het komt zelden voor, maar het gebeurt: 1 op ruim 19.000 mensen wordt wakker tijdens een operatie. Hoe kunnen anesthesisten dat aantal naar beneden schroeven?

De eerste moderne mensen kwamen naar alle waarschijnlijkheid tussen 50.000 en 40.000 jaar geleden in Europa aan, waar ze de inheemse bevolking van neanderthalers begonnen te verdringen.

Een batterij met vloeibaar lithium en lood kan grote hoeveelheden elektriciteit opslaan, zelfs genoeg om aan ons elektriciteitsnetwerk te koppelen.

Insecten blijken bij hogere temperaturen meer te eten en sneller te groeien.

Scheepvaart is bepalend voor de biodiversiteit op eilanden.

In augustus ontdekten archeologen in het Noord-Griekse Amfipolis een enorm praalgraf in een kunstmatige heuvel. De Grieken beweren dat het gaat het om het graf van Alexander de Grote.

Afwisselingen in de chemische samenstelling van grondwater waarschuwen mogelijk voor een komende aardbeving.

Bij het opgraven van fosfaat voor kunstmest in de streek Doushanto in Zuid-China hebben archeologen fossielen gevonden van vermoedelijk de allereerste dieren.

Artsen en verpleegkundigen zijn zich te weinig bewust van ondervoeding. Aanpak van dit probleem bij ouderen kan de Nederlandse overheid 13 miljoen euro per jaar uitsparen.

Een experimentele stamceltherapie biedt mogelijk een uitweg voor talloze osteoporosepatiënten.

De satelliet is in een baan rond de planeet gebracht en moet daar de dampkring van Mars bestuderen.

Maarten Muns

Adolf Hitler heeft zichzelf als privépersoon lang verborgen weten te houden voor zijn biografen. Maar met het werk van de Duitse historicus Volker Ullrich lijkt het raadsel Hitler zijn ontknoping te naderen.

In 1905 wordt de Belg Edward Joris in Constantinopel gearresteerd. Hij wordt ervan verdacht een aanslag op de Ottomaanse sultan te hebben gepleegd. Antwerpse historici halen het vergeten verhaal van onder het stof.

Nauwkeurige metingen aan de verdeling van stof in ons eigen melkwegstelsel lijken af te rekenen met de resultaten van de BICEP2-telescoop op de Zuidpool, die eerder dit jaar werden gepresenteerd.

Uit een recente studie blijkt dat zoetstoffen zoals sacharine, sucralose en aspartaam de samenstelling van de darmflora veranderen en zo suikerziekte kunnen uitlokken. Zijn kunstmatige zoetstoffen dan toch niet zo’n veilig alternatief voor suiker?

Vannacht werden naar jaarlijkse gewoonte de Ig Nobelprijzen uitgereikt, de alternatieve Nobelprijzen voor wetenschappelijk onderzoek met een ernstige hoek af.