Artikels in "Alle"

Een internationaal team van onderzoekers heeft honderd recente psychologische studies opnieuw uitgevoerd. Meer dan de helft van die replicaties leverde andere resultaten op.

Wetenschappers van de Koninklijke Sterrenwacht hebben het "langstlopende wetenschappelijk experiment" herbekeken.

Wie 55 uur per week werkt, heeft een derde meer kans op een beroerte dan iemand die maximaal 40 uur per week werkt. Ook het risico op andere hart- en vaatziekten is groter.

Droom je ervan om in de Verenigde Staten te studeren? De 17-jarige Ethan Strijbosch is aan zijn avontuur begonnen, hij studeert er luchtvaarttechniek. Hoe het hem vergaat, kan je volgen op Scilogs.

Onderzoekers hebben misschien een oplossing gevonden voor bedplassen: magnetische stimulatie.

Zo’n 485 tot 420 miljoen jaar geleden stierf ongeveer 85 procent van de ongewervelde zeedieren uit. In misvormd fossiel plankton vonden onderzoekers hoge concentraties zware metalen.

Op donderdag 28 augustus 1845 rolde het eerste nummer van Scientific American van de persen. Wat was destijds het coververhaal?

Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV ontwierp een speciale koepeltent die voor schaduw kan zorgen tijdens het WK voetbal van 2022 in Qatar.

Dan liepen er ook hier olifanten en neushoorns rond.

Hoe goed hebt u het wetenschapsnieuws de voorbije zeven dagen gevolgd? Test uw kennis met de korte wekelijkse Eos Actuaquiz!

Aan de festivaltoog is de bedieningsvolgorde chaotisch en willekeurig. Gents onderzoek wijst uit dat die willekeur de festivalganger in sommige gevallen gewoon sneller aan bier helpt.

De mens is gewoon een van de vele roofdiersoorten op aarde, maar onze drang om veel en vooral fitte, volwassen dieren te doden, is uniek en rampzalig voor andere voedselketens.

The Conversation

Wat je vrienden zeggen en doen is belangrijk als je een tiener bent. Maar reikt die invloed zo ver dat ze ook de mentale gezondheid van jongeren bepaalt?

Nederlandse informaticastudenten ontwikkelden het prototype van een app die psychoses moet voorkomen.

The Drinkable Book bevat bladzijden die als filter kunnen dienen om vuil water te zuiveren van bacteriën.

De mens is verantwoordelijk voor de verspreiding van meer dan 13.000 plantensoorten wereldwijd.

Het ontstaan van leven op aarde is mogelijk op gang geholpen door inslagen van ijzige kometen.

Marleen Finoulst

Vrouwen na de menopauze die veel geraffineerde producten eten, zoals wit brood en pasta, worden vaker depressief. Dat melden Amerikaanse onderzoekers.

Tijdens een recent bezoek aan ‘National Gallery of Art’ in Washington merkte de Nederlander Rinus Roelofs dat de wieken op Rembrandts schilderij ‘De Molen’ fout staan; een wiskundig argument dat dit geen échte Rembrandt is?

Met de helft zoveel luiers komen baby's ook toe, en het verkleint de afvalberg aanzienlijk. Het is maar één conclusie uit een onderzoek van Eos.

Slechts één van de X-chromosomen in vrouwelijke cellen is actief. Wetenschappers zouden graag weten hoe de cel dat klaarspeelt, onder meer om mensen te helpen bij wie het misgaat.

De bacteriën in de vagina van vrouwen die te vroeg bevallen, verschillen van de bacteriegemeenschap bij vrouwen die hun kind na de gebruikelijke 40 weken ter wereld brengen.

In oktober racet het Leuvense Punch Powertrain Solar team van Darwin naar Adelaide. Onze weerman Tom Elegeert (KMI) zal de studenten bijstaan met specifieke en gedetailleerde weerberichten.

Linkshandigheid is geen handicap, en kan zelfs voordelen hebben, vooral voor mannen.