Artikels in "Alle"

Marleen Finoulst

Wie voor elke maaltijd een halve liter water drinkt, valt meer af dan wie dat niet doet. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de Universiteiten van Birmingham en Oxford.

Binnen nu en 1500 jaar zal er een grote, extreem hete ster in onze Melkweg ontploffen.

Dankzij satellietbeelden zijn we getuige van een unieke situatie in de Stille Oceaan: niet minder dan drie tropische cyclonen razen tegelijkertijd van oost naar west.

Een andere omgeving drijft organismen tot andere karakteristieke kenmerken. Deze evolutie uit zich na generaties genetisch.

Technici van NASA hebben een manier bedacht om met één ruimtesonde verschillende kleine hemellichamen in het zonnestelsel (zoals kometen en planetoïden) te bezoeken.

Voor sommige kinderen is de schooltijd een frustrerende periode. Ze ervaren de stof als saai, en steken dan ook niet veel op. En dat terwijl het brein van nature popelt om te leren. Hoe kan dat?

We nemen steeds minder vaak pen en papier ter hand. Computers en smartphones zijn niet weg te denken uit ons leven en duiken ook vaker op in het onderwijs. Is dat een goede trend of moeten we niet te hard van stapel lopen?

Hoe ervaren leerlingen van Marokkaanse en Turkse afkomst de lessen geschiedenis op school? Gaan die ook over hen?

Een knie of heup laten vervangen, verhoogt het risico op hartaanvallen en bloedklonters.

Wetenschappers ontdekten dat een bepaald natuurlijk eiwit het smeltproces van roomijs vertraagt.

Het is het kleine Kuipergordelobject 2014 MU69, dat anderhalf miljard kilometer voorbij Pluto om de zon cirkelt.

De dood van Lodewijk XIV, op 1 september 1715, effende het pad voor de verlichting.

De Britse neuroloog en psychiater Oliver Sacks, die vorige zondag overleed, geeft in zijn autobiografie een boeiende inkijk in zijn leven en werk.

Jongens die geregeld een joint opsteken lopen meer risico om op latere leeftijd schizofrenie te ontwikkelen. Onderzoekers hebben nu ook een link ontdekt met hun hersenontwikkeling.

Recent onderzoek wijst erop dat de sterren in de onmiddellijke omgeving van het centrum van onze Melkweg niet tot een en dezelfde populatie behoren.

Een internationaal team van onderzoekers heeft honderd recente psychologische studies opnieuw uitgevoerd. Meer dan de helft van die replicaties leverde andere resultaten op.

Wetenschappers van de Koninklijke Sterrenwacht hebben het "langstlopende wetenschappelijk experiment" herbekeken.

Wie 55 uur per week werkt, heeft een derde meer kans op een beroerte dan iemand die maximaal 40 uur per week werkt. Ook het risico op andere hart- en vaatziekten is groter.

Droom je ervan om in de Verenigde Staten te studeren? De 17-jarige Ethan Strijbosch is aan zijn avontuur begonnen, hij studeert er luchtvaarttechniek. Hoe het hem vergaat, kan je volgen op Scilogs.

Onderzoekers hebben misschien een oplossing gevonden voor bedplassen: magnetische stimulatie.

Zo’n 485 tot 420 miljoen jaar geleden stierf ongeveer 85 procent van de ongewervelde zeedieren uit. In misvormd fossiel plankton vonden onderzoekers hoge concentraties zware metalen.

Op donderdag 28 augustus 1845 rolde het eerste nummer van Scientific American van de persen. Wat was destijds het coververhaal?

Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV ontwierp een speciale koepeltent die voor schaduw kan zorgen tijdens het WK voetbal van 2022 in Qatar.

Dan liepen er ook hier olifanten en neushoorns rond.