Artikels in "Alle"

Hoe ruikt een komeet? Dankzij een instrument van de Europese kometensonde Rosetta, die sinds enkele maanden om komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko cirkelt, weten we het.

De Antwerpse professor Herman Van Goethem, bekend van talrijke historische werken en het uitbouwen van het Holocaustmuseum Kazerne Dossin in Mechelen, is bekroond met de Loopbaanprijs Wetenschapscommunicatie.

Uit een dijbeen uit Siberië kon de groep van Svante Pääbo het genoom van een Homo sapiens reconstrueren die 45.000 jaar geleden leefde.

Ontstekingsremmers verminderen symptomen van depressie, zonder verhoogd risico op bijwerkingen.

Een team archeologen heeft in de Peruviaanse Andes bijna 4.500 meter boven de zeespiegel sporen gevonden van menselijke bewoning tijdens de ijstijd. Nooit eerder werden zulke archeologische resten op die hoogte aangetroffen.

Nieuwe stents of kunstheupen zijn vaak niet beter – en soms zelfs slechter – dan wat vandaag op de markt is. Dat komt omdat de Europese regels (te) laks zijn.

Het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen gaat een internationaal onderzoek leiden naar een remedie tegen ebola op basis van antistoffen in het bloed van ebola-overlevenden.

Zonnestormen ontstaan doordat een 'gevlochten koord' van magnetische flux een plasmawolk veroorzaakt.

Een onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen heeft een drone ontworpen die klapwiekt als een vogel. Zo zal het toestel bijvoorbeeld gemakkelijk aan een lage snelheid door een ingestort huis kunnen zweven.

Een nieuwe techniek laat toe ebola in wilde dieren beter te bestuderen.

Door fundamenteel en toegepast klinisch onderzoek kunnen we het virus beter begrijpen en indammen maar alles staat of valt bij een werkend gezondheidssysteem, schrijft viroloog Mark Geels op Scilogs.

Mannen die het Y-chromosoom uit hun bloedcellen verliezen, lijden vaker aan kanker en sterven vroeger dan gemiddeld.

Erfelijkheid is voor autisme minder belangrijk dan gedacht. Factoren tijdens en voor de zwangerschap kunnen ervoor zorgen dat de aandoening zich al dan niet ontwikkelt.

De drie operationele Amerikaanse Marsverkenners die momenteel in een baan rond de rode planeet draaien, hebben zondagavond de scheervlucht van komeet C/2013 A1 Siding Spring probleemloos overleefd.

Kinderen van moeders in gebieden met veel luchtvervuiling presteren slechter op een longtest.

Een op de drie Vlaamse huisartsen is een risicodrinker. Helaas zijn weinigen geneigd om hulp te zoeken bij verslavingsproblemen. Dat blijkt uit een enquête bij ruim zeshonderd huisartsen.

Een baarsachtige vervoegt als eerste vis het lijstje met dieren die speelgedrag vertonen.

Een hoge dosis cannabis heeft juist een negatief effect op ons creatieve denkvermogen.

Een verstoorde biologische klok verandert de samenstelling van je darmbacteriën en verhoogt het risico op obesitas.

Er verspreiden zich allerlei mythen met betrekking tot het internetgebruik. Wat is daarvan waar en wat is pure onzin?

Met de Hubble-ruimtetelescoop zijn drie kleine hemellichamen ontdekt waar de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons na zijn bezoek aan Pluto, in juli 2015, naartoe zou kunnen vliegen.

Een lamp die werkt als een beeldbuis is nog energie-efficiënter dan een LED.

Uit waarnemingen met radiotelescopen blijkt dat onze naaste galactische buren verstoken zijn van gas waaruit nieuwe sterren kunnen ontstaan. De vermoedelijke dief is bekend: dat is onze Melkweg.

Wetenschappers konden het brein van muizen opnieuw plastisch maken. Dat schept hoop voor mensen die breinschade opliepen.