Artikels in "Alle"

Marleen Finoulst

Als je vindt dat een therapie werkt, en je hoort achteraf dat het om een nepproduct gaat, blijft het dan nog effect hebben?

Suikertaks? Het kan ook anders, met een subtiel duwtje in de rug. Nudging heet dat. Onderzoek in dat veld toont onder andere aan dat het aantal mensen met suikerziekte in een buurt afneemt nadat de gemeente plantsoentjes heeft aangelegd.

Britse en Duitse onderzoekers bestudeerden de persoonlijkheid van tweehonderd 26-jarige proefpersonen die veel te vroeg waren geboren en/of met een heel laag gewicht ter wereld kwamen.

Dat mensen in de 14de eeuw zo massaal overleden, is misschien meer te wijten aan de gebrekkige algemene gezondheid dan aan de dodelijkheid van de pestbacterie.

De ontdekking toont aan dat deze ‘mislukte sterren’ zich nog het meest als bovenmaatse planeten gedragen.

De zuurtegraad in de maag van de mens leunt dicht aan bij die van aaseters.

Daarmee is een stukje van de puzzel van de chemische evolutie van de Melkweg gevonden waar al lang naar gezocht werd.

De tanden waren, met dank aan diepe inkepingen zoals bij een zaag, een ideaal instrument om vlees af te scheuren en botten te kauwen.

Deze ‘needlescopic surgery’ maakt gebruik van instrumenten met een diameter gelijk aan die van een naald.

Windows 10 moet op alle mogelijke apparaten draaien, van klein tot groot. Maar dat vereist nieuwe technieken om een steeds zwaarder wordend besturingssysteem in alle geheugengroottes te persen.

Het einde van de dinosaurussen gaf heel wat nieuwe soorten de kans om de macht over te nemen. Verrassend genoeg waren het vooral de vissen die profiteerden van de nieuwe situatie op aarde.

Het lijkt er op dat het geen kwestie meer is van of, maar enkel nog van wanneer we buitenaards leven ontdekken. Maar is dat zo? Hoe zeker zijn we hiervan?

De economie globaliseert, de natuur volgt. Steeds meer uitheemse dieren en planten verhuizen naar onze streken en daar zitten ook giftige exemplaren bij. Een gevaar voor de volksgezondheid, of loopt het allemaal zo’n vaart niet?

Snel opeenvolgende warme periodes speelden een grotere rol in het uitsterven van grote zoogdieren in het laat pleistoceen dan de mens.

Dit beeld toont een artist’s impression van het oppervlak van exoplaneet Kepler 452b – wellicht de meest ‘aardeachtige’ planeet die tot nu toe is opgespoord.

Hoeveel fijn stof krijg je in je longen tijdens het fietsen, wandelen en autorijden in Antwerpen en omgeving? De resultaten van twee weken rondhossen met meetapparatuur.

Britse chirurgen hebben voor het eerst een bionisch oog ingeplant bij een man die lijdt aan netvliesveroudering. Dankzij het implantaat herkent de man opnieuw contouren.

Niet alleen mensen uit Eurazië zijn de voorvaders van de Latijns-Amerikaanse bevolking, maar ook die uit Australië.

Een Russische zakenman pompt honderd miljoen euro in de zoektocht naar buitenaards leven. Aan het Amerikaanse SETI-instituut zijn wetenschappers al een halve eeuw vruchteloos op zoek naar E.T.

Plankton stoot kleine deeltjes uit, die in de zomer het aantal druppels in de wolken boven de meest zuidelijke oceaan verdubbelen. Daardoor ontstaan heldere wolken die meer zonlicht terugkaatsen en zorgen voor verkoeling.

De deeltjes zouden de rol van elektronen kunnen overnemen en hypersnelle elektronische circuits mogelijk maken – interessant voor kwantumcomputers.

IJsberen zijn fysiek niet opgewassen tegen het inkrimpende zomerijs op de Noordpool. Met die conclusie weerleggen Amerikaanse biologen eerdere studies.

Dat inzicht opent perspectieven voor behandelingen, niet alleen voor dit syndroom maar ook voor autisme.

Steeds meer mensen kopen gluten- of lactosevrije voeding omdat ze geloven dat ze de klassieke tegenhanger niet goed verdragen. Toch noteren experts geen toename van voedselintoleranties. Hoe ontstaan die subjectieve klachten dan?