Artikels in "Alle"

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) springt in haar campagnes creatief om met de wetenschap, schrijft Eos-redacteur Dieter De Cleene vandaag in De Standaard.

In de periode tussen het ontstaan van complexe cellen, zo'n twee miljard jaar geleden, en de explosieve toename van de diversiteit aan meercellige dieren, gebeurde er niet veel. Dat komt door een gebrek aan zuurstof, zo blijkt uit onderzoek op chroom in oude gesteenten.

Archeologen hebben een eeuwenoude tunnel ontdekt onder de historische Mexicaanse stad Teotihuacan. Mogelijk ligt daar een koninklijke graftombe verborgen.

Wie als elfjarige goed scoort op cognitieve tests, hoeft weinig te vrezen voor mentale achteruitgang op latere leeftijd.

Vrouwen die meer melk drinken, verlagen hun risico op botbreuken niet. Integendeel zelfs.

Twee genvarianten komen opvallend vaker voor bij extreem gewelddadige misdadigers.

Sommige vlinderlarven bootsen de geluiden van een mierenkoningin na om aanvaard én gevoed te worden door de werksters.

Onze planeet kende tot dusver vijf grote massa-extincties. Maar nieuw onderzoek wijst erop dat er zich nog een zesde voordeed, zo'n 250 miljoen jaar geleden rond de Noordpool.

ANP

Het is wetenschappers gelukt om het grootste informatiepakket ooit door een glasvezel te sturen. 'Vergeleken met een gewone glasvezelkabel is het alsof je van een eenbaansweg naar een zevenbaanssnelweg gaat.'

Mensen die elkaar via online dating hebben ontmoet, lijken minder op elkaar dan mensen die elkaar via werk, school of familie hebben gevonden.

De familie van de filovirussen, waartoe ook het ebolavirus behoort, ontstond 16 à 23 miljoen jaar geleden.

De elektronische neus begint aardig rond te snuffelen in de medische wereld. Het apparaatje heeft onlangs weer laten zien darmontstekingen te kunnen ‘ruiken’. Hoe staat het met de technologie? Kunnen we de elektronische neus binnenkort verwachten in het ziekenhuis?

Maarten Larmuseau van het forensisch laboratorium aan de KU Leuven krijgt regelmatig de vraag: zou het via DNA-onderzoek mogelijk zijn aan te tonen dat ik afstam van een Viking?

De Vlaamse Regering gaat in november het strandvissen met warrelnetten verbieden. Experts hielden in 2010 in Eos al een pleidooi voor alternatieve vistechnieken, een betere regeling van de visserijdruk en beschermde gebieden.

Hoe ruikt een komeet? Dankzij een instrument van de Europese kometensonde Rosetta, die sinds enkele maanden om komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko cirkelt, weten we het.

De Antwerpse professor Herman Van Goethem, bekend van talrijke historische werken en het uitbouwen van het Holocaustmuseum Kazerne Dossin in Mechelen, is bekroond met de Loopbaanprijs Wetenschapscommunicatie.

Uit een dijbeen uit Siberië kon de groep van Svante Pääbo het genoom van een Homo sapiens reconstrueren die 45.000 jaar geleden leefde.

Ontstekingsremmers verminderen symptomen van depressie, zonder verhoogd risico op bijwerkingen.

Een team archeologen heeft in de Peruviaanse Andes bijna 4.500 meter boven de zeespiegel sporen gevonden van menselijke bewoning tijdens de ijstijd. Nooit eerder werden zulke archeologische resten op die hoogte aangetroffen.

Nieuwe stents of kunstheupen zijn vaak niet beter – en soms zelfs slechter – dan wat vandaag op de markt is. Dat komt omdat de Europese regels (te) laks zijn.

Het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen gaat een internationaal onderzoek leiden naar een remedie tegen ebola op basis van antistoffen in het bloed van ebola-overlevenden.

Zonnestormen ontstaan doordat een 'gevlochten koord' van magnetische flux een plasmawolk veroorzaakt.

Een onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen heeft een drone ontworpen die klapwiekt als een vogel. Zo zal het toestel bijvoorbeeld gemakkelijk aan een lage snelheid door een ingestort huis kunnen zweven.

Een nieuwe techniek laat toe ebola in wilde dieren beter te bestuderen.