Artikels in "Alle"

Waarnemingen wijzen erop dat de ruimte-tijd veel minder ‘schuimig’ is dan de meeste modellen voorspellen.

Grutto’s passen zich in Nederland aan extreem weer aan.

Een combinatie van foto’s kijken en een dutje met achtergrondgeluid zorgt ervoor dat je van diepgewortelde ideeën af raakt.

Er is een vaccin op komst dat een hoge bloeddruk langdurig helpt te verlagen.

Onderzoekers wisten al langer dat psychische problemen worden veroorzaakt door een veranderde structuur in de hersenen. Aan de universiteit van Lancaster is nu ontdekt welk gen deze veranderingen veroorzaakt.

In 1878 stootten kompels in een Waalse mijnschacht op een enorme hoeveelheid iguanodonbeenderen.

Drie muizen hebben drie maanden in het Internationaal Ruimtestation doorgebracht om te zien wat gewichtloosheid doet met hun huid.

Kunstenaar Koen Vanmechelen leverde Cubaanse wetenschappers eieren die nieuwe genetische input geven om de nationale Cubalaya-kip voor uitsterven te behoeden.

Niet enkel hongerige vleermuizen doen aan echolocatie. Ook sommige blinden hebben de techniek helemaal onder de knie. Wetenschappers hebben nu ontdekt dat echolocatie een waardige vervanger is voor het verloren gezichtsvermogen.

Onderzoekers ontwikkelden een algoritme dat robots toelaat uit hun eigen ‘ervaringen’ nieuwe taken aan te leren.

Wetenschappers wisten al langer dat slaap een gunstig effect heeft op ons geheugen. Braziliaanse wetenschappers hebben nu ook ontdekt hoe dat voordeel zich precies uit in het brein.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft negen wetenschappelijke instrumenten geselecteerd voor een toekomstige ruimtemissie naar de Jupitermaan Europa, die mogelijk micro-organismen herbergt.

Wat geldt voor de huizenmarkt, gaat ook op in het Amazonewoud. Welke chemische stoffen planten produceren, is sterk afhankelijk van hun groeiplaats.

De vraag hoe je een artificiële hand of arm aanstuurt, is een lastige.

Afgelopen weekend overleed de beroemde wiskundige John Nash (86). Enkele jaren geleden ontving hij een eredoctoraat van de UAntwerpen, en Eos was daarbij.

Wetenschappers pleiten in Science voor het gebruik van genderidentiteit om atletes van atleten te onderscheiden, en dus tegen de huidige geslachtstest op basis van testosteronconcentraties.

De foto’s zijn detailrijker dan eerdere opnamen, maar geven geen duidelijkheid over de aard van de vlekken op het oppervlak van de dwergplaneet.

Mogelijk kroont AA Gent zich vanavond tot landskampioen. Dat het zo lang duurde is opmerkelijk, want onze vaderlandse voetbalgeschiedenis begon in Gent.

De darmbacteriën van de reuzenpanda kunnen bamboe niet goed verteren.

Terwijl mama’s hun kroost op een kinderlijke manier toespreken om de emotionele band te versterken, zorgen vaders voor de overgang naar de echte, volwassen wereld van taal.

Marleen Finoulst

Het plotse overlijden van voetballers Gregory Mertens en Tim Nicot na een hartstilstand wakkert de discussie over preventieve hartscreenings bij topsporters weer aan. Maar zo'n medisch onderzoek kan ook schadelijk zijn.

In zijn vroege jaren bevatte de planeet Mars veel grondwater dat regelmatig aan het oppervlak kwam.

Een Amerikaanse uitvinder lijkt erin geslaagd om het zwevende skateboard uit Back to the Future na te bouwen. En er zijn wel meer gadgets en ontwikkelingen uit de sciencefictionwereld die waarheid worden.

Ook wie (nog) geen symptomen heeft van alzheimer heeft vaak al schade in de hersenen. Dat is vooral zo bij hoogopgeleiden, zo blijkt uit een grootschalige internationale studie.