Artikels in "kosmologie"

Astronomen hebben een intrigerende aanwijzing gevonden dat donkere materie niet alleen gevoelig is voor de zwaartekracht, maar ook andersoortige interacties met zichzelf aangaat.

Met de lancering van Hubble Space Telescope, op vrijdag 24 april precies een kwart eeuw geleden, brak een nieuwe fase aan voor de astronomie.

De ontdekking bevestigt dat de omstandigheden waaruit aarde en zon zijn voortgekomen niet uniek zijn in het heelal.

Behalve een elfjaarlijkse activiteitscyclus vertoont de zon ook korter durende 'magnetische seizoenen' met een periode van iets minder dan twee jaar.

Een nieuwe paper toont aan dat zwarte gaten toch geen materie of energie zo maar kunnen laten verdwijnen. Een wiskundige onnauwkeurigheid lag aan de basis van het probleem.

Onze naaste begeleider sleept een staart van minuscule stofdeeltjes achter zich aan.

Wetenschappers hopen op basis van kleuren mogelijk leven op andere planeten te ontdekken.

Vrijdagvoormiddag beleven we het sterrenkundige hoogtepunt van 2015. De maan beweegt die dag precies tussen de aarde en de zon door.

Met behulp van de Hubble-ruimtetelescoop zijn aanwijzingen gevonden dat zich onder het oppervlak van de grote Jupitermaan Ganymedes een oceaan bevindt.

Volgens de wetenschappers ontstaan de deeltjes waarschijnlijk op plekken waar heet, mineraalrijk water uit de rotskern van Enceladus in contact komt met koud water.

Vier miljard jaar geleden was er een primitieve oceaan op Mars die meer water bevatte dan de Noordelijke IJszee op aarde.

Botsingsenergieën tot 13 TeV geven de fysici in Genève uitzicht op de detectie van een hele rist nieuwe deeltjes. Mogelijk licht hun vondst een tipje van de sluier over donkere materie.

De afgelopen dagen is er een kleine komeet langs de zon gescheerd. Dat gebeurt wel vaker, maar deze komeet is in twee opzichten bijzonder.

Donkere materie in de schijf van de Melkweg zou de banen van kometen verstoren en het inwendige van de aarde extra opwarmen – twee verschijnselen die in verband worden gebracht met massa-uitstervingen.

De pluimen zijn in het voorjaar van 2012 waargenomen door amateursterrenkundigen op aarde.

Twee jaar jaar geleden explodeerde een ongeveer twintig meter groot brokstuk van een planetoïde uiteen boven de Russische stad Tsjeljabinsk.

Dat blijkt uit een zorgvuldige analyse, uitgevoerd door drie Europese natuurkundigen.

Australische planeetwetenschappers hebben berekend dat er alleen al in onze Melkweg honderden miljarden aardeachtige planeten zijn waarop leven mogelijk is.

Een lichtflits die op 21 januari 2009 werd vastgelegd blijkt veroorzaakt te zijn doordat een ster uiteengerukt en verzwolgen werd door een zwart gat.

De eerste uitgebreide resultaten van de komeetlanding van eind vorig jaar zijn deze week gepubliceerd in Science.

De ware aard van de mysterieuze radioflitsen is nog niet opgehelderd, maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren.

Het ongeveer vijfhonderd meter grote object passeert op 26 januari op 1,2 miljoen kilometer – ongeveer driemaal de afstand aarde-maan.

Met de Next-Generation Transit Survey (NGTS) wordt naar exoplaneten gezocht die vóór hun moederster langs trekken en daarbij het licht van de ster enigszins verzwakken.

Astronomen hebben acht nieuwe planeten ontdekt die zich op zodanige afstanden van hun moedersterren bevinden dat er vloeibaar water op hun oppervlak kan bestaan.