Artikels in "kosmologie"

Astronomen hebben ontdekt dat de gammaflits GRB130925A – een uitbarsting van zeer energierijke straling in een sterrenstelsel op 5,6 miljard lichtjaar van de aarde – is veroorzaakt door de explosie van een blauwe superreus.

De kosmische begroting lijkt een enorm tekort aan ultraviolet licht te vertonen.

De dwergster Gliese 581, op slechts twintig lichtjaar afstand van de aarde in het sterrrenbeeld Weegschaal, heeft géén planeten in de zogeheten bewoonbare zone.

Ondanks de extreem lage temperatuur en luchtdruk op Mars kan er ook nu vloeibaar water voorkomen aan het oppervlak, zij het in kleine hoeveelheden en gedurende korte perioden.

De tot nu toe meest nauwkeurige metingen van de zwaartekrachtsinteracties tussen verre sterrenstelsels zijn volkomen met de algemene relativiteitstheorie in overeenstemming.

Tenminste, als het Higgsdeeltje bestaat en als er inderdaad een periode van exponentiële uitdijing (inflatie) heeft plaatsgevonden.

De top van een berg in Chili werd weggeblazen, zodat daar de grootste telescoop ter wereld kan worden gebouwd.

Aarde en maan zijn 60 miljoen jaar ouder dan tot nu toe werd aangenomen - een verschil van bijna anderhalf procent. Dat blijkt uit een analyse van gasinsluitsels uit de ontstaansperiode van de aarde.

Zelfs als de planeet een magnetisch veld heeft zoals de aarde, zal dat in de meeste gevallen niet in staat zijn om weerstand te bieden aan 'ruimteweerverschijnselen', die vanwege de kleine afstand tot de ster extra hevig zijn.

Een verkenning van meer dan 170.000 superzware zwarte gaten roept twijfels op over het standaardmodel dat astronomen voor deze objecten hanteren.

Astronomen van Vanderbilt University hebben sterren ontdekt die hun rotsachtige planeten opgepeuzeld moeten hebben.

Een team van astronomen heeft het eerste ‘familielid’ van de zon opgespoord.

Het Illustris-project heeft de eerste resultaten gepresenteerd van een nieuwe grote computersimulatie van de grootschalige structuur van het heelal en het ontstaan van sterrenstelsels.

Het is een poreuze ijsbal met een middellijn van ongeveer één kilometer - véél kleiner dan de andere ijsmanen van de geringde planeet.

Astronomen hebben een nieuwe manier gevonden om het tempo te voorspellen waarin een moleculaire gaswolk – een stellaire kraamkamer – nieuwe sterren produceert.

De planetoïde sloeg een krater met een middellijn van vijfhonderd kilometer en veroorzaakt kolossale aardbevingen en tsunami’s.

Nieuwe resultaten van de ruimtesonde Cassini, die al tien jaar om de planeet Saturnus cirkelt, bevestigen dat er onder de korst van de kleine ijsmaan Enceladus een diepe oceaan schuilgaat.

Een internationaal team van planeetwetenschappers heeft vastgesteld dat de maan ongeveer 100 miljoen jaar na de geboorte van het zonnestelsel is ontstaan.

De schattingen van de hoeveelheid water in oude maangesteenten moeten mogelijk worden bijgesteld.

NASA heeft een opname gepresenteerd van de komeet die op 19 oktober op een afstand van slechts 135.000 kilometer langs de planeet Mars zal scheren.

Op 20 en 21 maart heeft de Europese ruimtesonde Rosetta, voor het eerst sinds hij in januari uit zijn winterslaap is ontwaakt, een glimp opgevangen van de komeet waarnaar hij op weg is.

Zuurstof is geen goede indicator van leven op een exoplaneet. Volgens Amerikaanse onderzoekers is de aanwezigheid van water al voldoende om zo’n wereld een zuurstofrijke atmosfeer te geven.

Astronomen hebben een ringenstelsel aangetroffen rond een centaur-planetoïde. Erg bijzonder, want voorheen waren enkel ringen bekend rond planeten.

Amerikaanse astronomen beweren het eerste experimentele bewijs voor te hebben voor de theorie dat het heelal na de oerknal razendsnel is uitgebreid. Deeltjesfysicus Pierre Van Mechelen (UAntwerpen) schat de ontdekking naar waarde.