Artikels in "kosmologie"

De interstellaire 'tsunami' die in februari voor het eerst werd opgemerkt door de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 1 duurt nog steeds voort.

Wetenschappers van de Universiteit Leiden en de École polytechnique fédérale de Lausanne hebben een signaal opgespoord dat afkomstig kan zijn van donkere materie.

Mogelijk komt het water op aarde toch niet van kometen, maar van asteroïden. Dat besluiten onderzoekers na een studie van het water op komeet 67P.

Wellicht waren er gedurende tientallen miljoenen jaren meren en rivieren op Mars.

De oorspronkelijke, primitieve dampkring van de aarde, zoals die aanwezig was kort na het ontstaan van onze planeet, is vermoedelijk weggeblazen door een bombardement van relatief kleine kosmische projectielen.

Wetenschappers hebben ontdekt dat zich ongeveer 11.000 kilometer boven de aarde een onzichtbaar ‘schild’ bevindt dat elektronen tegenhoudt die met bijna de snelheid van het licht langs onze planeet suizen.

Deze kaart toont de verdeling van ‘vuurbollen’, veroorzaakt door brokstukken van planetoïden die tussen 1994 en 2013 de aardatmosfeer binnendrongen.

Uit waarnemingen met radiotelescopen blijkt dat onze naaste galactische buren verstoken zijn van gas waaruit nieuwe sterren kunnen ontstaan. De vermoedelijke dief is bekend: dat is onze Melkweg.

Gegevens die zijn verzameld door twee NASA-maansondes wijzen erop dat het ‘gezicht’ van de maan een vulkanische oorsprong heeft.

Planeetonderzoekers hebben een mysterieuze structuur ontdekt in Ligeia Mare, een van de grote methaanmeren op de Saturnusmaan Titan.

Een groot deel van het water in ons zonnestelsel is afkomstig van ijs dat vóór de geboorte van de zon is ontstaan.

Nauwkeurige metingen aan de verdeling van stof in ons eigen melkwegstelsel lijken af te rekenen met de resultaten van de BICEP2-telescoop op de Zuidpool, die eerder dit jaar werden gepresenteerd.

Een team van de University of Hertfordshire, onder leiding van de Belgische astronoom Geert Barentsen, heeft een nieuwe catalogus samengesteld van het noordelijke deel van onze Melkweg.

Met behulp van een van de gevoeligste neutrinodetectors op aarde heeft een internationaal team van wetenschappers voor het eerst de neutrino’s gedetecteerd die vrijkomen bij de fusiereacties in de kern van onze zon.

Astronomen hebben voor het eerst microscopisch kleine stofdeeltjes in handen die afkomstig zijn uit de interstellaire ruimte, dus: van buiten ons eigen zonnestelsel.

Een internationaal team van wetenschappers heeft meer inzicht gekregen in de periode onmiddellijk voorafgaand aan de geboorte van onze zon.

Onderzoek door Amerikaanse planeetwetenschappers laat zien dat de vorm van onze maan het gevolg is van een combinatie van draaiing en getijkrachten.

Uit onderzoek van een meteoriet die vorig jaar bij de Russische stad Tsjeljabinsk werd gevonden blijkt namelijk dat de schok die optreedt bij het uiteenspatten van een planetoïde tot verkleuring van helder siliciumhoudend materiaal kan leiden.

Astronomen hebben ontdekt dat de gammaflits GRB130925A – een uitbarsting van zeer energierijke straling in een sterrenstelsel op 5,6 miljard lichtjaar van de aarde – is veroorzaakt door de explosie van een blauwe superreus.

De kosmische begroting lijkt een enorm tekort aan ultraviolet licht te vertonen.

De dwergster Gliese 581, op slechts twintig lichtjaar afstand van de aarde in het sterrrenbeeld Weegschaal, heeft géén planeten in de zogeheten bewoonbare zone.

Ondanks de extreem lage temperatuur en luchtdruk op Mars kan er ook nu vloeibaar water voorkomen aan het oppervlak.

De tot nu toe meest nauwkeurige metingen van de zwaartekrachtsinteracties tussen verre sterrenstelsels zijn volkomen met de algemene relativiteitstheorie in overeenstemming.

Tenminste, als het Higgsdeeltje bestaat en als er inderdaad een periode van exponentiële uitdijing (inflatie) heeft plaatsgevonden.