Artikels in "kosmologie"

Astronomen hebben een nieuwe manier gevonden om het tempo te voorspellen waarin een moleculaire gaswolk – een stellaire kraamkamer – nieuwe sterren produceert.

De planetoïde sloeg een krater met een middellijn van vijfhonderd kilometer en veroorzaakt kolossale aardbevingen en tsunami’s.

Nieuwe resultaten van de ruimtesonde Cassini, die al tien jaar om de planeet Saturnus cirkelt, bevestigen dat er onder de korst van de kleine ijsmaan Enceladus een diepe oceaan schuilgaat.

Een internationaal team van planeetwetenschappers heeft vastgesteld dat de maan ongeveer 100 miljoen jaar na de geboorte van het zonnestelsel is ontstaan.

De schattingen van de hoeveelheid water in oude maangesteenten moeten mogelijk worden bijgesteld.

NASA heeft een opname gepresenteerd van de komeet die op 19 oktober op een afstand van slechts 135.000 kilometer langs de planeet Mars zal scheren.

Op 20 en 21 maart heeft de Europese ruimtesonde Rosetta, voor het eerst sinds hij in januari uit zijn winterslaap is ontwaakt, een glimp opgevangen van de komeet waarnaar hij op weg is.

Zuurstof is geen goede indicator van leven op een exoplaneet. Volgens Amerikaanse onderzoekers is de aanwezigheid van water al voldoende om zo’n wereld een zuurstofrijke atmosfeer te geven.

Astronomen hebben een ringenstelsel aangetroffen rond een centaur-planetoïde. Erg bijzonder, want voorheen waren enkel ringen bekend rond planeten.

Amerikaanse astronomen beweren het eerste experimentele bewijs voor te hebben voor de theorie dat het heelal na de oerknal razendsnel is uitgebreid. Deeltjesfysicus Pierre Van Mechelen (UAntwerpen) schat de ontdekking naar waarde.

De aarde is in juli 2012 ternauwernood ontsnapt aan de gevolgen van een 'superstorm' op de zon.

Amerikaanse wetenschappers hebben nieuw bewijs gevonden voor de oerknal op basis van waarnemingen met een telescoop op de Zuidpool. Het gaat om het eerste directe bewijs voor de Big Bang. Volgens collega's is de ontdekking een Nobelprijs waard.

Onder impuls van de Belg Francis Halzen werd op Antarctica de grootste neutrinodetector ter wereld gebouwd. ‘Daarmee gaan we kosmische raadsels oplossen’.

Dat blijkt uit onderzoek aan oppervlaktestructuren, vastgelegd door de Amerikaanse planeetverkenner Mercurius.

Elke rode dwergster in het Melkwegstelsel wordt waarschijnlijk vergezeld door minstens één planeet. Die conclusie trekken Britse astronomen.

Het aantal bekende exoplaneten – planeten buiten ons zonnestelsel – is in één klap flink toegenomen. NASA-satelliet Kepler heeft er verzameld liefst 715 nieuwe verzameld. En daarmee is de teller op ongeveer 1.700 komen te staan.

De Spaanse astronoom José Madiedo van de universiteit van Huelva heeft op 11 september 2013 een rotsblok zien inslaan op de maan. De helderste tot nu toe waargenomen.

Amerikaanse astronomen hebben waterdamp ontdekt in de dampkring van een Jupiter-achtige planeet die in een krappe baan om de nabije ster Tau Boötis cirkelt.

Voor de eerste keer heeft een neutrino-detector aangetoond dat neutrino's van vorm veranderen wanneer ze door de aarde reizen.

Een internationaal team van astronomen heeft vier verre clusters van sterrenstelsels opgespoord. Het licht van de verste van de vier heeft er meer dan tien miljard jaar over gedaan om de aarde te bereiken.

Een team van astronomen heeft de tot nu toe oudste ster van het heelal ontdekt. Hij werd 13,7 miljard jaar geleden gevormd, kort na de oerknal.

De planeet Mars wordt minstens tweehonderd keer per jaar getroffen door een brok puin. Soms levert dat een spectaculair resultaat op.

De eerste zware sterrenstelsels waren het resultaat van een korte, maar hevige stervormingsperiode die enkele miljarden jaren na de oerknal op gang kwam.

Een internationaal team sterrenkundigen onder leiding van de Belg Vincent Van Eylen heeft een nieuwe exoplaneet ontdekt: Kepler-410A b.