Artikels in "ruimtevaart"

ANP

Woensdagochtend is de Europese ruimtesonde Rosetta, met een kleine stoot van haar raketmotor, in een voorlopige baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko gebracht.

Curiosity’s opvolger zal niet alleen geologisch onderzoek doen, maar ook naar mogelijke sporen van vroeger leven op Mars zoeken.

ANP

De Amerikaanse Marsverkenner Opportunity heeft 40 kilometer en 250 meter op de teller staan. Nog nooit reed een 'buitenaards' karretje zo ver.

Op 6 augustus bereikt de Europese ruimtesonde Rosetta de komeet 67P/Churymov-Gerasimenko, om er in november op te landen. Het wordt de eerste ontmoeting ooit tussen een ruimtesonde en een komeet.

NASA onderneemt stappen om de ruimtesondes die rond de Mars cirkelen te beschermen tegen de deeltjes van komeet Siding Spring, die op 19 oktober dicht langs de planeet zal scheren.

De schokgolf is veroorzaakt door een grote uitbarsting op de zon die ongeveer een jaar eerder plaatsgevonden moet hebben.

Met het huidige beleid zullen de Amerikanen nooit een mens naar de planeet Mars kunnen brengen. Dat is de harde conclusie van de Amerikaanse National Research Council.

Kernfysicus, voormalig ESA-astronaut en duurzaamheidsgoeroe Wubbo Ockels is zondag overleden aan de gevolgen van niercelkanker.

De European Robotic Arm (ERA) wordt op zijn vroegst in november 2015 gelanceerd.

ANP

Een Sojoez-ruimtecapsule, met daarin een Amerikaan en twee Russen, is vrijdag met een vertraging van 2 dagen aangekomen bij het internationale ruimtestation ISS.

Sterrenkundige Christoffel Waelkens (KU Leuven) en Cees Faes van SXC gingen in gesprek over de toekomst van de (commerciële) ruimtevaart tijdens het Grijze Cellen-debat van Eos in Handelsbeurs Gent.

Het Europese ruimteagentschap zal in 2024 een nieuwe ruimtetelescoop lanceren die naar planeten buiten ons zonnestelsel gaat speuren. De nieuwe missie heeft de naam PLATO gekregen, de afkorting van ‘Planetary Transits and Oscillations of stars'.

Het mysterie van Pinnacle Island is opgelost.

De Chinese maanwagen Yutu, die in december op de maan werd neergezet door de lander Chang'e-3, is in problemen geraakt door een technisch mankement.

Marsrobot Opportunity viert tien jaar marsonderzoek met weer een nieuwe ontdekking: een komeetinslag maakte de regio die hij momenteel verkent onleefbaar.

ANP

Sonde Rosetta is na een winterslaap van 957 dagen wakker worden. Rosetta moet een komeet achtervolgen en een een lander op diens oppervlak plaatsen.

ANP

Dan moet er wel een gebouw of een kas gebouwd worden, lucht en licht gemaakt worden en het zou ook handig zijn als er insecten meekomen van aarde om het een en ander te bevruchten.

Miljarden jaren geleden leefden mogelijk micro-organismen in een oud Marsmeer.

Maansonde Chang'e 3 onderweg naar maan met robotkarretje Yutu.

In september volgend jaar moet de Mangalyaan-satelliet in een baan rond Mars komen.

ANP

India is begonnen aan zijn meest ambitieuze ruimtemissie tot nu toe. Het land heeft voor het eerst een satelliet gelanceerd die naar Mars moet gaan.

De sluiting van de Amerikaanse overheidsdiensten wordt niet alleen op aarde maar ook op Mars gevoeld. De Marsverkenner Curiosity rijdt voorlopig niet.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is van plan om in het najaar van 2014 speciaal ontworpen 3D-printer te lanceren.

De commerciële ruimtecapsule Cygnus is met een paar dagen vertraging aangemeerd bij het internationale ruimtestation. Orbital Sciences is daarmee de tweede private partner van NASA die met een vrachtschip aan het ISS koppelt.