Artikels in "ruimtevaart"

Met het huidige beleid zullen de Amerikanen nooit een mens naar de planeet Mars kunnen brengen. Dat is de harde conclusie van de Amerikaanse National Research Council.

Kernfysicus, voormalig ESA-astronaut en duurzaamheidsgoeroe Wubbo Ockels is zondag overleden aan de gevolgen van niercelkanker.

De European Robotic Arm (ERA) wordt op zijn vroegst in november 2015 gelanceerd.

ANP

Een Sojoez-ruimtecapsule, met daarin een Amerikaan en twee Russen, is vrijdag met een vertraging van 2 dagen aangekomen bij het internationale ruimtestation ISS.

Sterrenkundige Christoffel Waelkens (KU Leuven) en Cees Faes van SXC gingen in gesprek over de toekomst van de (commerciële) ruimtevaart tijdens het Grijze Cellen-debat van Eos in Handelsbeurs Gent.

Het Europese ruimteagentschap zal in 2024 een nieuwe ruimtetelescoop lanceren die naar planeten buiten ons zonnestelsel gaat speuren. De nieuwe missie heeft de naam PLATO gekregen, de afkorting van ‘Planetary Transits and Oscillations of stars'.

Het mysterie van Pinnacle Island is opgelost.

De Chinese maanwagen Yutu, die in december op de maan werd neergezet door de lander Chang'e-3, is in problemen geraakt door een technisch mankement.

Marsrobot Opportunity viert tien jaar marsonderzoek met weer een nieuwe ontdekking: een komeetinslag maakte de regio die hij momenteel verkent onleefbaar.

ANP

Sonde Rosetta is na een winterslaap van 957 dagen wakker worden. Rosetta moet een komeet achtervolgen en een een lander op diens oppervlak plaatsen.

ANP

Dan moet er wel een gebouw of een kas gebouwd worden, lucht en licht gemaakt worden en het zou ook handig zijn als er insecten meekomen van aarde om het een en ander te bevruchten.

Miljarden jaren geleden leefden mogelijk micro-organismen in een oud Marsmeer.

Maansonde Chang'e 3 onderweg naar maan met robotkarretje Yutu.

In september volgend jaar moet de Mangalyaan-satelliet in een baan rond Mars komen.

ANP

India is begonnen aan zijn meest ambitieuze ruimtemissie tot nu toe. Het land heeft voor het eerst een satelliet gelanceerd die naar Mars moet gaan.

De sluiting van de Amerikaanse overheidsdiensten wordt niet alleen op aarde maar ook op Mars gevoeld. De Marsverkenner Curiosity rijdt voorlopig niet.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is van plan om in het najaar van 2014 speciaal ontworpen 3D-printer te lanceren.

De commerciële ruimtecapsule Cygnus is met een paar dagen vertraging aangemeerd bij het internationale ruimtestation. Orbital Sciences is daarmee de tweede private partner van NASA die met een vrachtschip aan het ISS koppelt.

Het eerste bodemstaal dat Marsrobot Curiosity heeft geanalyseerd bevat twee procent water.

Heeft ruimtesonde Voyager 1 na 36 jaar reizen ons zonnestelsel definitief verlaten? Een nieuwe studie in Science zegt van wel, en plakt ook een datum op de overgang naar de interstellaire ruimte: 25 augustus vorig jaar.

China zal zijn eind dit jaar nog een eerste ruimtetuig lanceren dat op de maan zal landen. Daarover berichten Chinese media.

Voor het eerst sinds zijn aankomst op Mars heeft Curiosity een stukje over onbekend terrein gereden zonder dat iemand van NASA aan het ‘stuur’ zat.

De raketmotoren die Neil Armstrong en zijn bemanning van de beroemde Apollo 11-missie richting maan lanceerden, zijn teruggevonden in de Atlantische Oceaan.

Dat metershoge rotsblokken op het oppervlak van Mars snel afbrokkelen suggereert dat er een klein beetje water aanwezig moet zijn.