Voeding en gezondheid

Dossier: Hoe zit dat met gezonde voeding?

Onderzoeken naar en boeken over verantwoorde voeding spreken elkaar voortdurend tegen. De ene keer is koffie ongezond, de andere keer beschermt een dagelijks kopje tegen kanker. Hetzelfde verhaal voor vlees, melk, brood, fruitsap, chocolade enzovoort. Wat moeten en kunnen we nog eten vandaag? In een pittig Grijze Cellen-debat van Eos verdedigden voedingsdeskundige Patrick Mullie (VUB) en arts Kris Verburgh (auteur De Voedselzandloper) hun antwoorden op deze vraag.

De filmpjes van het debat zijn op vraag van Kris Verburgh verwijderd.

Voordracht Patrick Mullie

Patrick Mullie (°1958) behaalde een professionele bachelor in de voeding- en dieetleer (Regaschool Leuven) en een master in de epidemiologie (Universiteit Maastricht). In 2010 promoveerde hij in de biomedische wetenschappen (KU Leuven). Hij is als lector Voedingsleer en Epidemiologie verbonden aan de Erasmushogeschool Brussel en als wetenschappelijk onderzoeker aan het Militair Hospitaal Koningin Astrid in Neder-Over-Heembeek. Daarnaast doceert hij wetenschappelijke onderzoeksmethoden aan de VUB. Internationaal is hij senior postdoctoral researcher aan het befaamde iPRI te Lyon, Frankrijk. Mullie bindt al meer dan 25 jaar de strijd aan met overgewicht en is een sterk pleitbezorger voor gezonde voeding. Hij publiceerde onder andere Lekker leven zonder zorgen (2004), Eet je gezond (2010) en Dik in orde (2012).

Kris Verburgh
Kris Verburgh (°1986) is arts, wetenschapsjournalist en publicist. Hij studeerde geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen. Verburgh schrijft vooral over kosmologie, de evolutietheorie, neurowetenschap en veroudering. Zijn eerste boek Schitterend! (2003) over het heelal publiceerde hij op zeventienjarige leeftijd. In 2007 verscheen zijn filosofische werk Fantastisch! en in 2012 publiceerde hij het veelbesproken boek De Voedselzandloper - Over afvallen en langer jong blijven. Naast boeken schrijft Verburgh ook regelmatig artikelen en recensies voor onder andere De Morgen, de Volkskrant en NRC Handelsblad.