Artikels

Nog maximaal 5 jaar en de eerste Nederlandse zeewierboerderij in de Noordzee is een feit.

Kauwen die veel jongen grootbrengen verouderen drie keer sneller dan kauwen met kleine broedsels.

Het is een poreuze ijsbal met een middellijn van ongeveer één kilometer - véél kleiner dan de andere ijsmanen van de geringde planeet.

Naar muziek luisteren terwijl je studeert, heeft geen invloed op je prestaties.

Omdat er door de klimaatsverandering wellicht frequenter droogtes zullen zijn, groeit de interesse voor een grassoort die goed tegen droogte en hitte kan.

De toegenomen frequentie lijkt verband te houden met een daling van de temperatuur op grote hoogte in de atmosfeer.

Ebola blijft opduiken en slachtoffers maken in Afrika. Een geneesmiddel is er niet. Een vaccin evenmin. Gebeurt er nog iets aan het wetenschappelijk front om het virus in de kiem te smoren?

Astronomen hebben een nieuwe manier gevonden om het tempo te voorspellen waarin een moleculaire gaswolk – een stellaire kraamkamer – nieuwe sterren produceert.

Vliegen zijn zo wendbaar dankzij een razendsnel ontsnappingsmanoeuvre.

De griepremmer oseltamivir (merknaam Tamiflu) beschermt niet tegen ernstige complicaties van de griep, zoals longontsteking, en remt de verspreiding van het griepvirus niet af.

Een parasiet die aan de basis ligt van een levensbedreigende diarreeziekte eet van levende darmcellen, maar verliest zijn interesse wanneer de cellen sterven.

De planetoïde sloeg een krater met een middellijn van vijfhonderd kilometer en veroorzaakt kolossale aardbevingen en tsunami’s.

Kinderen die in armoede of een onstabiele gezinssituatie opgroeien, hebben kortere telomeren, wat wijst op sneller verouderende cellen.

Hersenschade aan de insula, die een rol speelt bij emotionele prikkels, zou aan de basis van gokverslaving liggen.

Het is al in een vroeg stadium mogelijk te bepalen welke astmapatiëntjes ondanks medicatie een groter risico lopen op ernstige klachten.

U heeft het zich misschien ook ooit afgevraagd: waar doet een bijensteek het meeste pijn? Het antwoord luidt, misschien verrassend, op de neus.

Jongeren die tijdens stressmomenten meer stresshormonen produceren, lopen minder risico op ongevallen met de wagen dan leeftijdsgenoten die er minder produceren.

Het nieuwe IPCC-klimaatrapport is afgelopen maandag voorgesteld. Wat leren we eruit voor de Lage Landen? We zullen een watergevecht moeten aangaan: hoe houden we zout water buiten en zoet water binnen?

Nieuwe resultaten van de ruimtesonde Cassini, die al tien jaar om de planeet Saturnus cirkelt, bevestigen dat er onder de korst van de kleine ijsmaan Enceladus een diepe oceaan schuilgaat.

De Sentinel-1A is donderdag vanuit Frans-Guyana de lucht ingegaan. Het is de eerste in een familie Europese Copernicus-satellieten die de aarde moeten monitoren.

Amerikaanse onderzoekers hebben de vorming van de hersenen in de baarmoeder gedetailleerd in kaart gebracht.

Wetenschappers hebben het traject van een achtervolging tussen twee dino’s digitaal kunnen reconstrueren. De afdrukken werden al zeventig jaar geleden ontdekt maar waren definitief verloren geacht.

Een internationaal team van planeetwetenschappers heeft vastgesteld dat de maan ongeveer 100 miljoen jaar na de geboorte van het zonnestelsel is ontstaan.

De elektrochemische batterij wordt gezien als een sterk staaltje van menselijk vernuft. Maar lange draadvormige bacteriën in de zeebodem hebben dit kunstje al miljoenen jaren onder de knie, blijkt nu.