Opera ‘Otello’ voor het eerst zonder ‘blackface’

21 september 2015 door Eos-redactie

Voor het eerst zal de hoofdrol in het theaterstuk Otello niet gespeeld worden door een zwartgeschminkte blanke zanger, zoals dat de voorbije 100 jaar wel het geval was.

Eind september opent de prestigieuze New Yorkse Metropolitan Opera zijn nieuwe seizoen met de opvoering van Verdi’s Otello, gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk van Shakespeare. Voor het eerst zal de hoofdrol niet gespeeld worden door een zwartgeschminkte blanke zanger, zoals dat de voorbije 100 jaar wel het geval was.

Een opmerkelijke koerswijziging, die de directie als volgt communiceerde: ‘Hoewel het personage Otello een Moor is uit Noord-Afrika, kiest de Met resoluut voor ‘kleurenblind’ casting, zodat de best mogelijke zangers alle rollen kunnen spelen, los van ras of afkomst.’


Des te opmerkelijk is het statement omdat de Met in de lente zelf nog promofoto’s verspreidde van de Litouwse tenor Alexander Antonenko (foto bovenaan), die Otello gaat zingen. Antonenko is op die foto’s nog donkerbruin geschminkt, wat heel wat ophef veroorzaakte. (aa)

Is onze Zwarte Piet racistisch of niet?

De beslissing van de Metropolitan Opera doet denken aan de discussie rond Zwarte Piet die de laatste jaren bij ons steeds hardnekkiger wordt gevoerd. Het was de VN-mensenrechtencommissie die het debat in gang zette. Zwarte Piet deed de commissarissen namelijk denken aan de racistische traditie van ‘blackface’, een decenniaoude praktijk waarbij een blanke zijn gezicht zwart verft om een zwart personage te imiteren.

In het nummer van Eos Memo, dat nu in de winkel, gaan we op zoek naar koloniale roots van Sinterklaas’ knecht.