Op de website van het digitalisatieproject Closer to Van Eyck kan je inzoomen op de allerkleinste details in de schilderijen van Van Eyck én op de lagen onder het verfoppervlak die dankzij radiografie en infraroodreflectografie zichtbaar werden.
De website closertovaneyck.kikirpa.be is gewijd aan de restauratie van het Lam Gods, het meesterwerk van Jan van Eyck, maar ook aan het volledige oeuvre van de kunstenaar, zijn atelier en navolgers. Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK, Brussel) heeft de website nu uitgebreid met hoge-resolutiebeelden van het Portret van een Man (Leal Souvenir) uit Londen (National Gallery), de Heilige Hiëronymus uit Detroit (Institute of Arts), de Heilige Franciscus uit Philadelphia (Museum of Art) en Maria met Kind bij de Fontein uit New York (privécollectie). Al deze schilderijen waren te zien op de grote Van Eyck tentoonstelling in het Gentse Museum voor Schone Kunsten. Het KIK heeft ze kort na de eerste coronagolf en achter gesloten deuren onderzocht en gedocumenteerd, vooraleer ze werden ingepakt en terugvlogen naar hun eigenaars.
In dat rijke beeldmateriaal kan je nu online inzoomen, niet alleen op de allerkleinste details, maar ook op de lagen onder het verfoppervlak die dankzij radiografie en infraroodreflectografie zichtbaar werden. Interessant voor de soms netelige kwestie van toeschrijvingen. ‘Van sommige composities bestaan er meerdere versies’, vertelt projectleider Bart Fransen (KIK). ‘Voor de allereerste keer kunnen we die nu tot in de kleinste details met elkaar vergelijken op basis van evenwaardig beeldmateriaal, want alle schilderijen zijn volgens een identiek protocol en met dezelfde apparatuur gefotografeerd.’
Nieuw op de website zijn ook de foto’s van de achterzijden van alle schilderijen. Die blijven meestal verborgen voor de museumbezoeker. Soms bevatten ze oude etiketten met gegevens over vroegere eigenaars of bieden ze inzicht in de structuur van het houten paneel. Maar vaak zijn ze ook beschilderd met marmer- of porfierimitatie en vertonen ze verfspetters.
Op 28 januari heropende in het Brusselse kunstencentrum BOZAR, na de dramatische brand, de tentoonstelling Facing Van Eyck. The Miracle of Detail. De expo werd verlengd tot 14 maart 2021. In deze coproductie van BOZAR en het KIK wordt de bezoeker letterlijk ondergedompeld in het oeuvre van Jan van Eyck dankzij de digitale oogst van de afgelopen zes jaar. Uit de amper 20 bewaarde werken, werden meer dan 300 details uitgelicht.
Lees ook: Het Lam Gods in nooit geziene scherpte. Dankzij de wiskunde
De aanbidding van het Lam Gods werd al eerder gedigitaliseerd. In het Museum voor Schone Kunsten in Gent legden restaurateurs het originele kunstwerk bloot. Eos-redacteur Els Verweire ging er een kijkje nemen.