Krassende kraaien tellen tot vier

Kraaien kunnen hardop tellen, net zoals peuters dat doen.

‘Een, twee, drie.’ Luidop tellen is voor ons heel makkelijk. Maar daar hebben we wel een basisbegrip van numerieke hoeveelheden en controle over onze stem voor nodig. Die complexe vaardigheid leren we in onze kinderjaren. Toch koppelen peuters het symbolische woordje ‘drie’ niet direct aan de kwantiteit ‘3’. Daar gaat een ander leerproces aan vooraf. Kinderen leren namelijk eerst tellen door een specifiek aantal stemgeluiden te maken, gelijk aan de hoeveelheid van het waargenomen object. ‘Oe, oe’: voor twee knuffels bijvoorbeeld.

Niet alleen peuters tellen op die manier. Ook kraaien kunnen op zo kleine hoeveelheden tellen. Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Tübingen.

Dat verschillende dieren al onderscheid kunnen maken tussen bepaalde hoeveelheden, was al bekend. Dit onderzoek toont als eerste aan dat kraaien die vorm van tellen ook kunnen koppelen aan het aantal geluiden dat ze produceren, net zoals jonge kinderen dat doen.

De wetenschappers trainden drie zwarte kraaien om geluid te maken als reactie op een aantal visuele en auditieve prikkels. In elke test moesten de vogels hun reeks van geluidjes afsluiten door met hun snavel op een bepaalde plek te pikken. De kraaien slaagden erin om evenveel geluidjes te produceren als het aantal prikkels dat ze hadden waargenomen. De vogels konden zo luidop tot vier tellen: een vaardigheid die tot nu toe nog nooit bij dieren is vastgesteld.