Technologie verkoopt, dus gaan autofabrikanten tegenwoordig volop met touchscreens en apps aan de slag. Helaas is de manier waarop ze de gebruikersinterfaces ontwerpen verschrikkelijk.
Toen ik onlangs een nieuwe auto wou kopen, stond ik in de showrooms versteld van de autonome technologie in de meeste nieuwe modellen. Automatisch binnen hetzelfde baanvak blijven, automatisch remmen om een aanrijding te voorkomen en automatisch parkeren: het zijn maar een paar voorbeelden van de slimmigheden die je vandaag in auto’s vindt.
Om de klok in te stellen, moet je negentien stappen doorlopen
Tegelijkertijd was ik onthutst door de technologie van de dashboards. Technologie verkoopt, dus gaan autofabrikanten tegenwoordig volop met touchscreens en apps aan de slag. Helaas is de manier waarop ze de gebruikersinterfaces ontwerpen verschrikkelijk. Het gaat hier om de manier waarop wij bestuurders verondersteld worden met de wagen te interageren.
Een goede gebruikersinterface is eenvoudig genoeg opdat we er snel doorheen kunnen navigeren, plaatst vaak gebruikte elementen vooraan in het midden en geeft duidelijke feedback als we iets wijzigen. En blijft blijkbaar compleet buiten de capaciteiten van de huidige constructeurs. Ik vroeg mijn volgers op Twitter om me de slechtste gebruikersinterface in auto’s te helpen benoemen en kreeg een overvloed aan reacties.
Volgens een twitteraar heeft de Cadillac XT5 van 2017 geen fysieke volumecontrole. Je moet op het touchscreen drukken om het volume aan te passen. En om dat te doen, moet je je ogen van de weg halen. Hetzelfde probleem zit volgens iemand anders in de Honda Accord van 2017: ‘Het stoort me mateloos dat ik de auto niet kan starten zonder dat ik de mogelijkheid krijg om onmiddellijk de radio uit te schakelen.’ Nog iemand schrijft dat je de ruitenwissers in een Tesla alleen met het touchscreen kunt bedienen. ‘Het laatste wat ik wil doen als ik door de regen de weg niet meer zie, is op een schermpje de juiste knop zoeken.’
De Subaru Crosstrek van 2013 activeert een achteruitkijkcamera zodra we de versnelling in achteruit zetten. Maar een bestuurder vertelt dat wanneer hij op zijn smartphone bluetooth activeert, over het hele scherm een boodschap verschijnt – ‘Connectie met de mobiele telefoon bevestigd’ – die het beeld van de camera volledig inneemt. De Nissan Leaf van 2017 heeft op het stuurwiel vier pijlen staan. Raad nu maar met welke pijl je het volume verhoogt. De rechterpijl.
Geloof het of niet, maar in de Subaru Outback van 2018 heb je negentien stappen nodig om de klok in te stellen. Die moeten op drie verschillende plaatsen worden uitgevoerd: je start op het midden van het touchscreen, gaat dan naar de plastic knoppen op het dashboard, en gebruikt daarna de knoppen die achter het stuurwiel zitten om op en neer te gaan.
Wanneer je de navigatiesoftware van een 2013 Volvo XC60 wil uitschakelen, vraagt een boodschap op het touchscreen of je daar wel zeker van bent. Je keuzes: ‘Ga verder’ of ‘Annuleer’. ‘Vijf jaar is dat nu al zo, en mijn auto verplicht me nog altijd om daarover na te denken’, zegt een andere twitteraar. Als de 2016 Volkswagen Golf SE in de dode hoek een wagen opmerkt, dan licht in de zijspiegel een geel icoontje op. Het komt wel ongelegen dat ook als je de richtingaanwijzer gebruikt, in de zijspiegel een signaal verschijnt. In dezelfde kleur, of wat dacht je.
Deze mensen klagen niet alleen over gebruikersinterfaces omdat ze constant frustraties opwekken: in een auto is een slechte gebruikersinterface gewoon gevaarlijk. Elke seconde dat je op een touchscreen naar een knop moet zoeken, is een seconde waarin je jezelf en anderen in levensgevaar kunt brengen. Waarom kan Detroit (en Japan, Korea en Europa) geen echte app-ontwikkelaars inhuren om die gebruikersinterfaces onder handen te nemen? In een wereld met miljoenen smartphone-apps kun je er naderhand zeker van zijn dat er voldoende getalenteerde mensen beschikbaar zijn. Zelfs mijn dertien jaar oude zoon kan precies zeggen wat in de meeste auto’s fout gaat.
Er is intussen wel een beetje hoop. Zo is Jim Hackett, de nieuwe CEO van Ford, fan van Ideo. Dat is het designbedrijf uit Silicon Valley dat onder meer de eerste muis van Apple, de Palm V Organizer en de Swiffer-stoffer ontwikkelde. Binnen Ford richtte Hackett Greenfield Labs op. Daarin werkt een groep ontwerpers, psychologen, antropologen en datawetenschappers samen met Ideo om op de mens gericht design naar de auto te brengen.
Dat is goed. We hopen dat hun werk snel vruchten afwerpt. Want op dit ogenblik zijn de gebruikersinterfaces op de dashboards een ramp. Jij en ik kunnen het beter.