Grote spelers als Google en Microsoft werken er aan, maar UAntwerpen beschikt er al over: een technologie om spatiaal luisteren, zeg maar luisteren in 3D, mogelijk te maken.
Films in 3D zijn reeds ingeburgerd, toch wat het visuele betreft. Luisteren in drie dimensies, dat kan vooralsnog niet. Al moeten we ‘kon’ zeggen, want Antwerpse onderzoekers ontwikkelden een technologie die spatiaal luisteren mogelijk maakt.
“Het begon met een IOF SBO-project, maar bouwde verder op expertise op het vlak van 3D-gehoor bij dieren en mensen”, vertelt Herbert Peremans (Faculteit TEW). “We wilden een technologie ontwikkelen die bijvoorbeeld spelontwikkelaars toelaat de gebruiker onder te dompelen in een virtuele wereld, waarbij niet enkel de beelden maar ook het geluid langs alle kanten op je afkomt.”
Niet vanzelfsprekend, want de wereld klinkt voor ons allen anders ten gevolge van de unieke vorm van ons hoofd en oren. Bestaande oplossingen zijn ofwel ruwe benaderingen, ofwel erg dure procedures. “Wij ontwikkelden intelligente software die het elk van ons mogelijk maakt onze 3D-geluidservaring in detail te personaliseren via een goedkope en laagdrempelige meting. Dat kan in je eigen woonkamer met een smartphone en een luidspreker.”
Peremans en collega’s hopen nu een commerciële partner te vinden. “Dat kan een ontwikkelaar van computergames zijn, maar evengoed een producent van hoofdtelefoons.”