Kan voedingssupplement astma voorkomen?

Een vroege blootstelling aan antibiotica kan op lange termijn leiden tot een hogere vatbaarheid voor astma. Onderzoekers ontdekten waarom, waardoor ze wellicht de ontwikkeling van astma kunnen voorkomen.

De eerste levensjaren zijn cruciaal voor de ontwikkeling van een stabiel darmmicrobioom. Het wordt beïnvloed door de inname van voedsel zoals melk en vaste voeding, de genen van de baby en zijn of haar blootstelling aan de omgeving. Van kinderen met een hoog risico op allergieën en astma is eerder aangetoond dat er sprake is van een verstoorde en vertraagde rijping van hun darmmicrobioom.

Uit recent onderzoek onder leiding van professor Benjamin Marsland van Monash University blijkt dat het herhaaldelijk gebruik van antibiotica in het eerste levensjaar het onbedoelde effect kan hebben dat bacteriën die de gezondheid bevorderen afnemen. Hij ontdekte dat het kan leiden tot de uitputting van bacteriën die IPA (indole-3-propionic acid) produceren, een molecule die vroeg in het leven – wanneer de longcellen rijpen – cruciaal blijkt voor een langdurige bescherming tegen astma. De ontdekking van die molecule die wordt geproduceerd door bacteriën in gezonde darmen verklaart waarom het herhaaldelijk gebruik van antibiotica het risico op astma verhoogt.

Voedingssupplement

De onderzoekers stelden vast dat wanneer muizen met aanleg voor astma op jonge leeftijd antibiotica kregen ze later gevoeliger waren voor allergische luchtwegontstekingen die veroorzaakt werden door de blootstelling aan huisstofmijt. Dat was niet het geval als de proefdieren antibiotica kregen op volwassen leeftijd.

Deze gevoeligheid bleef lange tijd bestaan, zelfs nadat het darmmicrobioom en de IPA-niveaus weer genormaliseerd waren, wat erop wijst dat de functie van deze molecule vooral belangrijk is op jonge leeftijd.

Toen de onderzoekers het dieet van de jonge muizen vroeg in hun leven aanvulden met de IPA-molecule, bleek dat de diertjes op volwassen leeftijd effectief geen door huisstofmijt veroorzaakte allergische luchtwegontsteking of astma meer ontwikkelden.

Het team wil nu testen of de molecule kan leiden tot een eenvoudige behandeling zoals een voedingssupplement voor kinderen die een verhoogd risico lopen op astma, om te voorkomen dat ze de ziekte ontwikkelen. Dat zou welkom zijn, want astma treft wereldwijd meer dan 260 miljoen mensen en veroorzaakt jaarlijks ongeveer 455.000 sterfgevallen.