Kunststoffen en rubber beschermen het beste tegen kosmische straling

Onderzoekers identificeerden verschillende materialen, waaronder bepaalde types kunststoffen, rubber en synthetische vezels, die astronauten kunnen beschermen tegen kosmische straling op Mars.

Twee onderzoekers van de University of Patras (Griekenland) en de New York University Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten) hebben materialen getest die astronauten in de toekomst kunnen beschermen tegen kosmische straling op Mars. In tegenstelling tot de aarde, heeft Mars geen dikke atmosfeer en magnetisch veld die de straling voldoende reduceert. De straling is schadelijk en vormt gezondheidsrisico’s voor astronauten. Goede bescherming is volgens het duo een topprioriteit om bemande ruimtevaart van lange duur mogelijk te maken naar Mars.

Om de resultaten te bekomen, hebben de wetenschappers gebruik gemaakt van het Geant4-model. Dit computermodel simuleert van de kosmische straling op Mars. Het model wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, onder meer binnen de medische fysica. Met de verkregen simulaties konden de onderzoekers materialen die reeds gebruikt werden in de ruimtevaart en nieuwe materialen testen.

Het onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde kunststoffen, rubber en synthetische vezels het best fungeren als bescherming of ‘schild’. Daarnaast zou regoliet (los, fijnkorrelig materiaal) van Mars als extra beschermlaag gebruikt kunnen worden. De onderzoekers beschouwen het regoliet als aanvullend en vooral als praktische optie, aangezien het natuurlijk materiaal al aanwezig is op de rode planeet. Aluminium zou in combinatie met andere materialen met een laag atoomnummer ook nuttig zijn volgens de resultaten.

De bevindingen kunnen eventueel bijdragen aan het ontwerpen van nieuwe ruimtepakken. Een volgend project voor modemerk Prada?